Alkoholisme

Hei. Jeg er en godt voksen dame som fant meg en vidunderlig snill mann for 2,5 år siden. Vi er nå samboere. God økonomi, ingen bekymringer med barn/ barnebarn.
Men han drikker mye oh ofte oftest hver dag , noen ganger mer, noen ganger mindre.
Drikker han for mye blir han ufin., filteret forsvinner Jeg kan bli såret og lei meg. Tar jeg det opp dagen etterpå, beklager han og mente ikke noe han sa. Alt blir bagatellisert
Dette blir jeg sliten av. Men jeg elsker han.
Hva kan jeg gjøre for å få til en forandring? Hjelp!

Høres veldig ut som typisk rusavhengig oppførsel. Og det kjedelige svaret er at du ikke kan gjøre noe som helst dersom han ikke mener at han har et problem (og vil gjøre noe med det).
Du kan alltids forsøke å snakke med han og forklare hvordan du opplever ting og hvordan hans oppførsel får deg til å føle. Men det er ikke så mye å gjøre dersom han ikke møter deg på det og anerkjenner at han har et problem med alkohol.
Du kan med fordel vite at fornektelse og bagatellisering er veldig typiske elementer innenfor avhengighet. Akkurat fornektelse er en veldig vesentlig faktor hos de som har utfordringer med alkohol.

Med vennlig hilsen en rusavhengig som ikke ruser seg lengre

Takk for svar snille du. Så godt å føle at noen bryr seg🥰