Min kone sliter med alkohol

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg sitter her å skriver. Kanskje fordi jeg begynner å bli desperat.
Jeg er gift med en fantastisk dame. Dessverre så er det store mengder alkohol i bildet. Hver eneste dag. Jeg har prøvd å være myk og forståelsesfull. Noe som absolutt ikke fungerer. Har også prøvd den harde metoden. Ingen ting fungerer. I helgen smalt det så jævlig at henne ble hentet med luftambulanse. Overdose på alkohol. Ja det er noe som heter det.
Hvordan skal man forholde seg til dette? Er selv ikke imot å ta et par bjørnunger i helgen men der stopper min bruk. Har ikke klart å da en eneste enhet med min frue på mange måneder da jeg har sett at henne har et problem.
Hvordan kan jeg oppmuntre henne til å komme seg ut av det? Hva kan jeg gjøre?

Hei! Var selv i en slik situasjon for noen år tilbake. Forstår veldig godt din frustrasjon, og vet av egen erfaring hvor vanskelig det er å leve slik. En alkoholiker vil alltid være alkoholiker, og sannsynligheten for at du skal klare å påvirke dette er dessverre ganske liten. Hun å selv komme til det punktet hvor hun ber om hjelp og er villig til å gjøre noen valg.
Selv søkte jeg råd hos en kjenning som hadde vært gift med en alkoholiker i mange år. Han sa at jeg hadde to valg: Enten måtte jeg velge å leve med det eller så måtte jeg bryte ut av det. Uansett hvilket valg jeg måtte velge så skulle jeg ikke ha dårlig samvittighet for mitt valg.
Og det var faktisk et ganske godt råd. (Jeg valgte å bryte ut).

Du har min store sympati og håper du finner din vei i dette.

Lykke til!