Jeg trenger hjelp. Min samboer er kraftig påvirket i dagliglivet av sine diagnoser. Dette kommer ofte frem i voldsomme sinneutbrudd, som nesten kan minne om psykose. Han husker ikke alltid hva han har sagt, påstår han, men han sier grusomme ting, både til og om meg. Han prater på en manipulativ og nedlatende måte. Med et voldsomt sinne. Jeg forstår at det er frusterasjon. Vanskeligheter for å regulere følelser.
Er det noen der ute som forstår? Noen som står i noe liknende? Jeg trenger støtte.
Dette er nok ikke bare ADHD. Her er det noe mer som ligger bak. Bruk lydopptaker når han setter i gang. Så spiller du av alt sammen når han har roet seg, og beordrer ham rolig men bestemt om å søke hjelp. Nekter han å gjøre det, kontakter du hans fastlege og spiller av lydopptaket der.
Jeg kjenner i alle fall flere som har stått i lignende. Både psykotisk og psykopatisk oppførsel. Jeg har ikke sett noen annen løsning på slikt enn å måtte forlate vedkommende eller gi dem over til helsevesenet, om det er psykose. Hva er viktig for deg med tanke på å bli i denne relasjonen?
Jeg har ADHD selv ,så lover å svare så godt jeg kan om en liten stund.
Men nr 1?Har du gått på adhd kurs?
Nr 2 Bruker mannen din medisin?Om han gjør det så kan medisin gi deprison,angs osv som en bivirkning. Har det isåfall vist du tenker deg om eskalert for mannen din av å ta medisin eller medisinbytte?
Om han ikke bruker eller har prøvd medisin bør du oppmuntre han til å bli henvist til Dps for hjelp .Vist du ikke allerede er med i en ADHD gruppe på Facebook anbefaler jeg deg på det sterkeste å melde deg inn i en.Der kan du få mye info ,spørre om råd osv og være anonym.
Det er ikke bare bare å leve sammen med oss med ADHD, jeg har 2 barn med adhd selv.Fikk selv diagnosen for ca 5 år siden og gikk på adhd kurs da min datter fikk diagnosene. Jeg lærte svært mye.Du ser personen med helt nye øyner og forstår dei på en helt ny måte og lærer hvordan å i å imøtkomme dei.
Masse lykke til.Ikke gi opp ,men vil være vanskelig om mannen din ikke ønsker hjelp selv.
Så håper dere finner gode løsninger for det finnes🙏🤞