Aldri hatt venner. Jomfru. Aldri følt kjærlighet. Vet ikke om dette er riktig sted men har ingen andre steder å henvende meg til.
Hei, ensomhet er en vanskelig følelse å sitte med.
Gjør du noe aktivt i hverdagen for å prøve å bli kjent med nye mennesker? Er det noe du interesserer deg for som kan brukes som en arena for å bli det? Kanskje en idrett, hobby eller annet som du kunne meldt deg inn i en klubb for? Hva med gjennom jobb, er det noen aktivitetstilbud du kunne benyttet deg av der?
Du nevner både savn på kjærlighet og venner.
Om jeg hadde vært deg ville jeg først og fremst fokusert på å prøve å danne meg noen gode vennskap først. Det gjør noe med en når man er isolert og ensom og man slutter ofte å vise sine gode sider utad. Når folk leter etter en livspartner er jo akkurat det enda viktigere enn når folk leter etter venner. Det er også større potensiale for å møte den riktige personen om man har en større krets. Det er også en god ide å ha egne venner utenfor et eventuelt forhold. Har selv erfart samlivsbrudd der mangel på egne venner utenfor forholdet var en medvirkende faktor til at partneren min forlot meg. Derfor tror jeg personlig at venner er viktig å ha før et eventuelt forhold.
Håper du har en grei dag i dag!
Hei, A4294L
Takk for tipset! Jeg setter stor pris på meldingen din :)
Jeg trener 3-4x ukentlig. Jobber og omgås med mennesker iblant. Problemet er at jeg aldri føler at jeg kan klikke med noen. Har forsøkt flere ganger og føler at jeg ikke blir prioritert av folk. Er i imidlertid interessert i blant annet sjakk, fugletitting, lese bøker, programmering, o.l.
Jeg kan forsøke å finne venner men det viser seg å være utrolig problematisk. Har også snakket med psykolog tidligere og de var enige at erfaringene mine var unike - jeg mener, hvor ofte er det man hører om en 32-år-gammel (ufrivillig) jomfru?
Tror du at online ville vært bra for å få seg venner? Isåfall, hvor?
Takk skal du ha! Ha en fin dag du også
Mvh
Det er flere i samme situasjon. Også eldre enn deg. Jeg har møtt flere, så det er ikke bare deg!
Eldre jomfruer enn meg? Jøss!
Aldri møtt noen før. Men betviler det ikke
Bra. Man må aldri tro at man er alene om noe, for det er som regel flere i samme situasjon.
Jeg vet ikke hvor du bor, men i storbyene er det nok litt vanskeligere å få seg venner. Det er min erfaring i alle fall. Dette handler ofte om at folk er redd for å skulle ta et slags ansvar for andre tror jeg.. Altså.. hvis man er litt nøden, så kan folk bli stressa, i et vennskap også..
Ikke la noe definere deg. Det er altfor mye fokus på hvordan ting skal være liksom.. men media har blitt tullete. Vi er bare forskjellige mennesker i forskjellige situasjoner, og thats it.. :)
Jeg tror nok det beste stedet man kan møte folk er der man driver med det du er interessert i. Så om det er noe med sjakk eller fugler f.eks. bøker eller programmering, så kan du kanskje melde deg på et sted.
Min erfaring er at det tar tid å få seg venner, så det å holde hodet kaldt og bare være vennlig i begynnelsen kan nok være smart. Så kan det komme etter hvert.
Det kan også hende at du finner flest menn med interesser for sjakk og programmering f.eks., men mitt forslag til deg er å prøve å stresse litt ned, selv om ting kan være litt vanskelig, eller at du kan føle på et stress inni deg. Det er bare å prøve å ta et skritt av gangen.. Ok?
Hvis du leder med akkurat det du sa her så kan det godt hende du får kontakt med noen som prioriterer å passe på at du føler deg innkludert/prioritert. Det er nok også mer i den stilen du burde skrive når du søker kontakt her. Da skjønner folk litt mer av hvem du er og hva slags interesser du har. Da kan det også føles litt tryggere for folk å ta kontakt. :)
I dagens samfunn tror jeg(bare min følelse, har ikke noe data på dette) at det har blitt slik at de aller fleste kan føle på at de ikke blir prioritert av andre. Tror det kan ha mye med at samfunnet nå krever såpass mye av folk gjennom jobb, fritidsaktiviteter, familie, videre utdanning/kursing osv at mange sliter med å ha noe energi til overs til venner til tider. Har snakket med mange som sier de føler seg utbrent. De vil gjerne ha kontakt med venner og bekjente men de mangler energien til å takle det i tillegg til alt annet. Jeg har til og med sett tilfeller der to venner sier at den andre ikke prioriterer dem samtidig som begge mener de prioriterer den andre mest av alle vennene sine. Med alt det sagt, så er det ikke sånn at du ikke fortjener å føle deg prioritert. Det gjør alle.
Litt overasket hvis psykologen din mener at det er noe unormalt med å være en 32 år gammel jomfru, frivillig eller ei. Alle er forskjellige og du har bare ikke møtt den rette enda. Jeg var aldri på utkikk etter noe forhold og endte opp med å møte eksen min av ren tilfeldighet en dag. Det samme kan skje med deg!
Smil, vær glad og by på deg selv når du prøver å bli kjent med folk så skal du fort se at du kan oppleve det samme tilbake. Som Anonymi nevnte er det nok greit å holde ting litt avslappet i starten og ikke legge for mye press på helt nye relasjoner. Jeg sier ikke at det er enkelt, for det er det ikke alltid. Men, det er mulig. Så ikke gi opp håpet! :)
Når det kommer til det å finne venner online så kan jo forumer for ting du interesserer deg for være en arena. Men det er nok enklere å bli godt kjent folk i virkeligheten, så en klubb eller et lag som du kan melde deg inn i er kanskje en raskere måte å få nære relasjoner.
Hvis du er glad i programmering så kan du jo se om det er et makerspace i nærheten av deg? Ofte er de miljøene veldig innkluderende også vil du jo da ha mange rundt deg med ganske like interesser. Ofte kan man bare ta med seg pcen sin og sitte der for å programmere litt og plutselig så har man en dyp samtale om noe interessant og en ny bekjent med felles interesser. Hvis du er i nærheten av Oslo kan jeg anbefale å sjekke ut Bitraf! :)
For å bevise at det jeg sa helt i starten av denne meldingen har en positiv effekt, i hvertfall på noen. Så kan jeg jo nevne at jeg selv driver med programmering og i det siste har fattet mer interesse for fuglene rundt meg. Så nå har jeg bestemt meg for å kombinere de to og innstallere Birdnet på en Raspberry Pi for å kunne se hva slags fugler som lager hvilke lyder i området. 😅
Har du noen spennende programmeringsprosjekter på gang?
Takk for tipset, anonymi. Setter pris på det.
Skal gjøres! :)
Tusen takk for alle tipsene, A4294L!
Setter virkelig pris på det og at du tok deg tiden til å hjelpe meg. Skal sjekke ut Bitraf og skal prøve ut tipsene dine. Ha en fin dag!
(Har ingen programmeringsprosjekter på gang foreløpig, men driver og koder på Python. Kombinerer det jeg kan fra fysikk på programmering. Gjør det for å ha noe å gjøre…)
Bare hyggelig, håper du får en fin dag du også! :)
Hei😊. Alltid koselig å bli kjent å få en god venn😊
Hei hei 🙂 Mann på 55 søker nye venner. Tenker at alder er bare er et tall. Kjenner meg selv igjen i det du skriver, samme interesser og nesten ingen venner eller klikker jeg passer inn i.
Håper på svar. Ha en fin og herlig uke videre ☀️🍀 Kos deg etter beste evne 😏
Hei. Det var trist å lese. Du må ikke miste motet. Har du prøvd nettdating?
Kult! Ta gjerne kontakt!
Takk for kommentaren, Mann55. Setter pris på det. Ha en fin uke du også (beklager for sein svar - vært fraværende). Kos deg du også!
Ja - prøvde nettdating for et år siden sist uten hell. Ble ignorert av de jeg ville matche med og klarte ikke helt å “vibe” med noen godt nok.
I nettdating er det veldig mange menn som ikke får treff. Det er også vanlig. Ville bare si det så du ikke tror du er den eneste her heller.. Kvinner er ofte litt forsiktige.