Hei jeg vil gjerne ha svar av noen som kan dette. jeg har lest å sett en del om at det er sjanse for at det blir 3. Verdens krig. (Russland med allierte imot NATO) Og at det kan bli blandet inn atom bomber i krigen og at dette kommer til å gjøre slutt på jorden og gjøre den umulig å bo å. Itillegg leser jeg og ser på nyhetene om situasjonen og forsvaret får oss til og forberede på krig. Er det sannsynlig på at det blir krig? Isåfall er den faktisk så ille at atombomber blir involvert å hva blir konsekvensene tror dere? Jeg er livredd og jeg vet det kan være nettop bare for å skremme. Men det føles så sykt håpløst. Jeg vil heller være redd men vite sannheten/sannsynlighet en å føle meg trygg på løgner. Vis det er noen hvem som helst som kan dette og mye om det plis svar.
Enn så lenge kan vi nok sove ganske så trygt i Norge. Men vi må nok og være klar over at vi har landegrense til Russland, noe som betyr at om russerne finner ut at de vil erklære krig mot NATO, så blir Norge en del av denne krigen som aktiv part.
Jeg tror nok ikke at Russland kommer til å bruke atombomber med det første, konsekvensene av dette er alt for store for Russland og deres allierte. USA, og andre NATO land har også sine egne atomvåpen, og skulle Russland begynne å bruke sine, så vil de høyst sannsynlig bli svart med atomvåpen. Norge har per i dag ikke atomvåpen.
En ting som kan ha fått ting til å føles mer intenst nå er at det nettopp har vært det som kalles Egenberedskapsuka. I denne uka så får man tilsendt en brosjyre med tips og en liste over ting man bør ha liggende i tilfelle det oppstår en krise. Og det blir snakket mer om egenberedskap i mediene.
Denne egenberedskapsuka kan fort mange forbinde med at man skal forberede seg på krig, men det er ikke tilfelle. Det handler om at man har det man trenger for å overleve om noe skulle skje. Som f.eks. at strømmen blir borte over lengre tid. Da er det lurt å ha utstyr så man kan koke vann, ha mat som kan lagres lenge, vann osv… Og det er noe som alltid er lurt å være litt forberedt på, for plutselig så kan en strøm trafo gå i stykker. Eller så kan det komme masse snø og man snør inne, det er veldig greit å ha de tingene man trenger frem til brøytebilen har vært der så man kommer seg ut igjen.
Også har mediene ofte en tendens til å lage katastrofe overskrifter av selv småting i dag, noe som gjør at det kan være veldig skummelt å lese aviser, se nyheter osv… når noe skjer. Og det at vi har krig såpass “nærme” som Ukraina nå, det gjør ting mye skumlere.
Hvordan forventer du å finne noen som har kompetanse på dette temaet på et forum for psykiske lidelser?
Tusen takk for svar.
Jeg har sett veldig mange forskjellige mennesker her og antar at det er ivertfall noen som vet mer om det en det jeg gjør og har gode ord på å forklare det. Og dette forumet er om mental helse og ikke nødvendigvis bare psykiske lidelser.
Angst er en psykisk lidelse. Empati er et stikkord her…
Empati og sympati er to forskjellige ting.
Er ditt behov for å ha rett i enhver diskusjon noe du alltid har slitt med?
Som jeg har redegjort for tidligere, jeg gir bare de svarene jeg selv skulle ønske jeg hadde fått den gangen jeg virkelig trengte hjelp. Som i dette tilfellet er å søke etter svar der man finner folk med den rette fagkompetansen.
NATO er mange ganger sterkere militært en Russland (med USA i spissen), så Russland har absolutt ingenting å tjene på og angripe et NATO-land. Dette gjør også at det er mye høyere terskel for å true Norge enn f.eks Ukraina (som ikke er NATO-medlem) Det er heller ingen vinnere når det kommer til bruken av atomvåpen. Hvis det skulle bli en atomkrig mellom NATO og Russland, ville det trolig bety dommedag. Det er ingen vinnere i en atomkrig, det vil bare føre til hundrevis av millioner tapte menneskeliv og masseødeleggelser, stråling, nedkjøling av planeten, og det kan potensielt føre til sultkatastrofer for milliarder. Og det er nettopp derfor man vil gå svært langt for å unngå å bruke atomvåpen, eller å starte en ny verdenskrig
Nå går vi jo i en usikker tid i møte med Trump som nyvalgt USA-president, da tenker jeg spesielt på om han vil trekke USA ut av NATO. USA er den største kontinuitetsbæreren i NATO, som står for 2/3 av NATOS samlede utgifter. Jeg synes det er på sin plass at vi nå øker beredskapen og styrker forsvaret i Norge, noe andre land i Europa også nå gjør.
Jeg skal selv inn i forsvaret fra januar, men jeg forholder meg rolig i forhold til hva jeg leser på nyhetene. Men klart, man tenker litt mer på det, spesielt nå som Trump blir president fra januar.
Jeg tror uansett det ikke blir atomkrig, det vil bare alle tape på!
Særdeles liten sjanse. Medier er ikke din venn, så ikke stol blindt på dem.
Husk at propaganda finnes i alle verdens hjørner. Aviser i norge er veldig godt kjent for å blåse opp små ting F.eks. “Russland flytter 20 tanks nærmere grensen, SNART KRIG!!” burde heller ha overskriften “Russland flytter 20 tanks til nytt anlegg for vedlikehold”, men det selger dårlig.
Se også at Russland sliter ekstremt med sin hær, klarer ikke ta Ukraina engang, og driver nå og leier soldater fra andre land for å fortsette krigen.
Dette med atomvåpen er også blåst opp. Ja, Putin kan trykke på knappen og si at alle atomvåpen skal fyres av, men det finnes ansatte under Putin som kanskje synes dette ikke er så lurt, og heller styrter Putin. De vet 100% at dersom de fyrer av atomvåpen, dør alle, inkludert dem i Russland.
Så nei, bare å slappe helt av. Går fint.
Helt uten sannhet er det ikke. Bare se på hva som skjedde i februar 2022, “Russland flytter styrker til grensen til Ukraina, gjør seg klar til å innvandere”, og det skjedde.
Men om du snakker om norske grensa, så ja, da har de kanskje 20 tanks, men Norge og Finnland har en god del flere tanks ved grensa, og nå er begge landene NATO land. Så om Russland hadde flyttet sine 20 tanks for å angripe, så hadde det ikke vært mye igjen av de om de prøvde seg.
Ja det er det jeg har hørt at Trump vil melde seg ut og stoppe og gi like mye støtte til feks Norge. og jeg klarer ikke helt stole på nyhetene når de sier ting som at det ikke er noe å bekymre seg for fordi de sier bare det de vil at folk skal vite eller for å roe oss ned
Putin er jo helt Koko i huet og alle i Russland har blitt kontrollert å lurt. har hørt han driver lage deals med kim Jong un osv
Personlig synes jeg norsk mainstream-media overdriver og underdriver litt.
kunne du gått dypere inn i hva du mener?
For å få et lite innblikk i det geopolitiske spillet, anbefaler jeg å følge podcasten til Judge Napolitano, og the Duran på youtube. Der legges det daglig ut sendinger, med gjester som professor Jeffrey Sachs, tidligere CIA etteretningsagenter Larry Johnsen og Ray McGovern, Oberst og PhD Douglas Macgregor, Professor John Mearsheimer m.fl. Objektivt rettet mht. den satans verden vi lever i. Tror du vil våkne litt, men ta det med en klype salt.
Okay takk for tips