Vi er ingenting i verden

Man kan være uendelig mye verdt som menneske, men i en verden hvor det er mengder av dem som har like høy eller høyere sosial verdi så er man ingenting

Det er nok den kyniske sannheten når man sammenligner mennesker på jorden jevnt over. Men om man skal se på verdien av enkeltmennesket så må man kanskje heller fokusere på den verdien man har for de menneskene man selv ønsker å være verdifull for?

Det er nok det eneste kloke å gjøre, det er i alle fall utrolig slitsomt å gå i den tilstanden hvor man trenger å bevise sin verdi for alle.

Med tanke på at “sosial verdi” er kulturbestemt, kan man stille spørsmålet om begrepet i det hele tatt gir mening som målestokk for noe som helst. Eller om det egentlig er noe annet som er problemet.

Kultur har enorm betydning for hvordan man kan utfolde seg i nettopp den kulturen.

Riktig, og i vår del av verden eksisterer flere kulturer samtidig. Da velger man den (sub)kulturen som passer seg selv best.

Eller blir apatisk fordi det ikke finnes en som passer godt nok

Da bygger man sin egen, og inviterer dem man ønsker å ha der. Kan jeg, kan du!

Vi får se. Jeg har brukt mye krefter på sosiale nettverk en stund og har krasjlandet. Vet ikke helt om jeg har orken til å få til noe sånt mer. Jeg liker jo ikke engang mennesker sånn generelt. Så da må man orke seg igjennom mye en helst skulle slippet for å finne frem til dem få man ser etter. Jeg har egentlig ikke lyst på flere vennskap jeg må ivareta.