Ikke så lenge siden så dumpet vennina mi meg. Jeg føler meg så dårlig over det fordi nå på skolen så ler hun av meg og sier stygge kommentarer om meg, men hun har egentlig alltid vært slem mot meg. Hun har mange ganger kommentert på kroppsvekten min og den mentale helsen min. På en måte er glad at jeg har kommet meg vekk fra hun, men jeg føler en sånn tung skam over at hvis jeg hadde ikke kranglet med henne så hadde jeg faktisk hatt en venn ivertfall på skolen. Nå har jeg ingen å være med på skolen.
Du skal slutte å føle så mye, og begynne å bruke intellektet til ta avgjørelser isteden. Dette innebærer bl.a. at du begynner å ta igjen med samme mynt når andre kommenterer på din person. Les deg opp på temaet resiliens og psykisk robusthet.
Se f.eks på denne scenen fra “Terkel i knipe”. Terkel gjør i utgangspunktet det riktige når han ringer onkelen for å få hjelp. Men han gjemmer å lytte til det onkelen faktisk sier, når han ramser opp ramsalte eksempler på hva Terkel kan svare mobberne med. Har du en onkel Stuart i din egen familie, så lytt til ham.
Venner kan du finne andre steder enn på skolen, f.eks. gjennom hobbyer, da er det også større sannsynlighet for at vennskapene vil vare.