Utdanning og valg

Hei, jeg er nå 21 og startet på meglingstudie etter et halvår på fhs også et semester fri. Det var vist ikke for meg og jeg byttet over til økonomi og administrasjon men har veldig slitt på skolen jeg går på og mislikt meg der og står nå i fare for tvangspermisjon.

Nå har jeg droppet det ene etter det andre. Jeg vurderer og ta opp fag på vgs og gå klinisk ernæringsfysiolog men er kjempe redd. Jeg er redd for å ikke klare det eller igjen forandre mening. Jeg har egt alltid vært veldig bestemt og disiplinert men utdanning er vist ikke like lett å vite. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å vite om dette er riktig denne gangen før jeg kaster bort nye 2 år.

Kanskje dediker er år til å finne litt mer ut av det? Du er fremdeles ung, å tilegne seg erfaring kan gjøre ting litt klarere :)

Husk at tidligere studerte emner ikke nødvendigvis er «bortkastet», de vil også telle når du søker deg til et annet studie.

Hadde jeg klart å bestå fagene hadde jeg ikke stått i risk fór tvabgspermitering 🙃

Fundamentalt vil jeg si at et viktig prinsipp for suksess i et studie kommer av interesse. Hvis du klarer å interessere deg for et fag vil de naturligvis være lettere å tilegne seg informasjon. Kanskje kan du prøve å dra paralleller mellom hva du liker å gjøre og fag valget du vil velge?