Jeg er 16 år. Har starta på vgs i august. Men studiespesialisering er ikke noe før meg. Jeg vil gå kda, men jeg vet ikke hva i huleste jeg skal gjøre med livet mitt som skal gi meg glede og penger. Jeg føler at jeg har ikke noen valg for å få en jobb som gir meg begge to. Jeg er redd at jeg kommer ikke til å ha en bra utdanning. Alle på min alder som jeg kjenner vet hva de vil, men jeg vet ikke helt ennå. Det er skummelt
Hei!
Jeg synes det er fint at du tenker fremover og at du har ambisjoner/drømmer om fremtiden og hvordan du vil ha det- men du har SÅ god tid!
Det er heeelt vanlig å ikke ane hva du vil når du er 16 år. At folk rundt deg virker bestemt skal du ikke oppleve som noen trussel. Jeg er helt sikker på at mange av de ikke ender opp med å bli akkurat det de tror de skal akkurat nå.
Jeg har rukket å bli 25, selv om 16 føles som i går. Jeg ante heller ingenting. Flere av vennene mine gjorde det, men nesten ingen av de gjør det de sa de skulle i dag. Ting endrer seg stadig, vi endrer oss stadig.
Jeg gikk også studiespesialisering fordi jeg ikke visste. Om du har veldig lyst til å gå noe annet, synes jeg du skal gjøre det. Om du ikke vet så stå på med studiespes, så har du alle dører åpne når du er ferdig. Du kan gjøre akkurat hva du vil.
Ett alternativ er å ta en yrkesfagutdanning der du begynner å tjene penger allerede som lærling, og så kan du evt. ombestemme deg senere.