Hei jeg har tvangstanker og jeg sliter med det jeg gjør ting flere ganger og jeg blir irritert når jeg gjør det samme mange ganger for får vondt i hode av det sjekker døra flere ganger og går inn på det samme hele tiden blir lei av det her har slitt i 1 år nå og nå vil jeg få det bort.
Er det noen som har det samme som meg som kan hjelpe meg?
Hei,
Jeg hadde tvangstanker i mange år. Det føltes veldig ensomt, men i etterkant har jeg lært at det er mye vanligere enn jeg trodde.
Jeg gjorde det samme med å repetere og repetere ting igjen og igjen og det er så sykt slitsomt! Man vil virkelig slutte men det føles umulig. For min del så eskalerte det helt til jeg ikke orker mer, rett og slett. Jeg fysisk klarte ikke å gjennomføre dem. Da jeg ikke klarte å gjennomføre tvangshandlingene og de tingene jeg var redd for skulle skje fortsatt ikke skjedde fikk jeg gradvis bevis for at jeg ikke trengte å følge tvangstankene.
Man vet jo egentlig at man ikke trenger å følge tvangstankene, men det er noe annet å virkelig kjenne følelsesmessig at man ikke trenger det lengre. De første gangene du ikke følger tvangstankene er helt jævlige, men etter hvert blir det litt befriende også. Jeg har ingen gode råd for hvordan slutte. Jeg øvde på å flytte fokus vekk fra tvangshandlingene. Jeg gjorde det også litt gradvis: Hvis jeg for eksempel før sjekka døra 4 ganger, så skulle jeg redusere til 2.
Jeg skulle ønske jeg hadde gått til psykolog og snakka med noen tidligere. Jeg kom ut av det, men kunne blitt bra mye fortere om jeg hadde fått proff hjelp. Du høres veldig motivert ut for å ta tak i dette, og det er jeg sikker på at du får til og at det vil være enklere med hjelp.