Hei. Jeg fikk nylig diagnosen kompleks PTSD (CPTSD) og lurer på om noen har erfaring med behandling på Traumepoliklinikken, Modum Bad i Oslo. Jeg vurderer å få henvisning dit av psykologen, da hun har foreslått det.
Hvor lang ventetid var det fra du ble henvist til du fikk behandling? Hvordan var behandlingen? Det ser ut som det eneste de tilbyr er gruppebehandling, noe jeg syns vil være veldig utfordrende. Men det er vel kanskje det som er utfordrende som fungerer, så jeg er åpen for det.
Tar imot alt av erfaringer og tips😊
Jeg vil og gjerne høre dersom noen har erfaring med behandling for CPTSD fra andre behandlingssteder, og eventuelt hva som har hjulpet
Jeg har ikke vært på Modum, men jeg traff en person som hadde vært der i en annen type behandling. Også kjenner jeg en av de som jobber der.
Jeg aner ikke noe om ventetid og slikt, så der kan jeg ikke gi deg noe informasjon. Men, det jeg kan si er at jeg kjenner meg godt igjen i "satan da! Bare gruppebehandling! ". Jeg hadde det samme utgangspunktet når jeg gikk inn i behandling. Det var riktignok rusbehandling, men det var også traumebehandling. Det var på en såkalt rop-klinikk. Altså rus og psykiske utfordringer. Så, litt av alt kan du si.
Uansett da. Jeg vil anta at det er gruppebehandling det er mest av. Også vil jeg tro at det i tillegg er individuelle samtaler med psykolog og kanskje at du vil ha en kontaktperson som følger deg opp (kontaktperson kan være at det ikke er, men psykolog pleier det ihvertfall å være. Og de timene er som regel individuelle). Det jeg fant ut var at gruppebehandling var veldig hjelpsomt. Det er positivt å finne ut at det du sliter med og tror du er helt alene om å slite med, ikke er noe du er alene om på noen måte. Det finnes mange som har utfordringer med akkurat de samme tingene, selvom det kan være forskjell på akkurat hvordan de samme tingene opptrer for den enkelte. Det fine med gruppeterapi er at det er en høy grad av gjenkjennelsesfaktor. Også kan det bidra til at man finner noen som har ganske så like utfordringer og så kan man lære av hverandre og en er kanskje dyktig på å ta i bruk enkelte verktøy (håndterings redskap for utfordringene)og en annen kan være veldig dyktig på andre verktøy. Også kan man spille hverandre gode og lære av hverandre.
Kjempefint at du er åpen for å utfordre deg selv på ting som du i utgangspunktet ikke tenker at er det du helst skulle ønske. Det er et godt utgangspunkt!
Også vet jeg ikke hvordan det er på Modum bad, men jeg vet at det er en av få traumemottak med spesialkompetanse på området. Og det kan være at det da er en viss ventetid. Samtidig så kan det hende at det er folk som er der som ikke makter å fullføre sitt opphold. Noen kanskje ikke møter opp og ja…litt sånne forhold som kan påvirke at det ikke nødvendigvis er like lang ventetid som du blir opplyst om til å begynne med.
I dine sko ville jeg ha bedt psykologen om å sende en henvisning. Også vil Modum sikkert gjøre en vurdering av om de har mulighet til å hjelpe deg eller ikke. Og så får du enten et positivt svar, eller at de ikke har mulighet til å gi deg en plass.
Jeg kan anta at det er noe av det samme opplegget i gruppebehandlingen som det er i rusbehandling. Det vil si at man begynner å sette ord på det som er vanskelig å snakke om, som man har skam på og slike ting. Og det er en læringsprosess for de fleste å snakke om og sette ord på det man gjerne har holdt for seg selv i lang tid.
Håper du får hjelp som du får til å bruke og utnytte til det fulle
Tusen takk for svar. Det er godt å høre andres erfaringer, jeg ble inspirert av å høre det du delte!
Bare hyggelig det!
Kjempefint at du ble inspirert!
Håper at du finner løsninger og verktøy som fungerer for deg!
Også får du gjerne si ifra om du drar i behandling og hvordan det fungerer for deg.
Takk, det skal jeg gjøre:)
De er relativt raske med å svare. Alt står på nettsiden deres. De krever at en mottar individualterapi på samme tid, da de er ment å bare være supplimerende til den dype bearbeidingen. De er noen av de beste på området. Lykke til!