Jeg har slitt med periodevis depresjon i flere år, fikk for noen år tilbake ADHD diagnose. Har kjent mye på en slags tristhet/sorg, uten og egentlig finne noen god forklaring på hvorfor. Men regner med at det kan komme av dopaminmangel. Før kunne jeg gjøre små ting som ga meg en slags glede, men det siste året er det ferre og ferre ting som gir meg glede. Jeg er ikke så veldig trist eller nedfor, men bare tom og likegyldig. Jeg klarer ikke bli begeistret for ting, og jeg klarer ikke å kjenne på at jeg gleder meg til noe eller får en god følelse av ting som jeg i utgangspunktet liker. Det er ingenting jeg mangler i livet, alt er bra…alle rundt meg er friske, jeg har en jobb jeg egentlig liker godt, jeg sliter ikke økonomisk, jeg deltar på mye sosiale aktiviteter…men jeg klarer ikke å kjenne på noe som helst glede, alt er bare “flatt”.
Noen som kjenner seg igjen og har noen gode råd for å kjenne glede igjen?
jeg vet ikke
om jeg har noen gode råd
men jeg kan i alle fall si
jeg aner hvordan du har det
det er ingen god følelse
jeg føler meg bestandig
så mørk, så destruktiv
ingen glede fjerner det liksom
det ligger alltid der i bakgrunnen
jeg er utrolig sliten
Hei.
Føler det akkuratt på samme måte som deg. Jeg har heller overhodet ingen grunn til å føle det du beskriver… med tanke på at man har jobb og folk rundt seg og at ting ellers er ganske ok. Men allikavel så kjenner jeg på den likegyldigheten og at følelsene bare har flata helt ut på en måte. Det er lissom ingenting som biter på… tankegangen er som svart hvitt! Vanskelig å vite hva man kunne gjort for å fått det bedre… eller fått et annet syn på ting. Det ligger nok noe i det du sier ang dopamin.
Jeg har også adhd… sliter også med dårlig selvbilde… og depresjon.
Ønsker deg lykke til og håper at du finner en løsning som kan hjelpe deg til å få det bedre!