Hei!
Jeg har CPTSD, og i utgangspunktet trodde jeg ikke at jeg hadde flashbacks. Mareritt i blant, men det er det jo mange som har, og jeg tenkte det var normalt. Jeg snakket med en psykiater som jobber på feltet, og hun fortalte meg at det var mindre flashbacks i CPTSD, og, som flere i tråden sier, de er ofte emosjonelle, og hei og hå, de har jeg en drøss av.
Fikk diagnosen for omlag syv år siden, men fikk ikke hjelp, fikk svar som beskrev kost/nytte, og jeg hadde lang utdanning og stod i jobb. Både min tidligere psykolog, som satt diagnosen, og min fastlege, forsøkte iherdig, men jeg fikk nei, gang på gang.
Så gikk jeg på en smell, gitt. Mistet kjæresten min, jobben gikk åt skogen, og hunden min døde. Jeg har vært suicidal før, men ingenting i nærheten av dette, og legen min sendte meg til akutt ambulant team. Og i sammenheng med dette, at livet mitt ramlet sammen som et korthus, ja, så kom flahbacks også. Spesielt en episode fra barndommen. Jeg brekker meg og kaster opp i blant om jeg snakker om det.
Utifra det du beskriver, selv om det er et gammelt innlegg, synes ikke jeg CPTSD virker utelukket. Hører med til min historie at jeg fikk en psykolog jeg ikke hadde kjemi med (har aldri opplevd det før med noen helsearbeider, så det er ikke sånn det pleier å være), hun har ikke en eneste gang kommet tidsnok til timene våre, hun har glemt å ringe meg når vi har avtalt det, hun har kalt meg feil navn, hun har glemt grunnleggende ting om meg, hun følger ikke opp ting vi avtaler, hun følger ikke opp lekser, hun har vært borte i lengre perioder for å jobbe på prosjekter, og jeg sa i sommer at jeg ville bytte. Hun mente at det var viktig å fortsette, og jeg har store problemer med å stole på meg selv og blir ofte værende i dårlig relasjoner, så jeg ble, og jeg har blitt dårligere av det. Nå har jeg begynt i gruppeterapi, og fikk validering, og de sa at dette ikke var noe jeg burde stå i. Ble, av uante grunner, oppringt på fredag av en dame som sa at jeg vel skulle avslutte med psykologbehandling, og jeg sa at det har jeg ikke snakket med henne om, og heller ikke hørt noe om, at vi hadde avtalt å lage behandlingsplan, så ingenting tydet på det, men at jeg gjerne ville bytte behandler. Nå vet jeg ikke hva som skjer, jeg har svært godt utbytte av gruppeterapi, men må da også ha en fast psykolog. Hun som ringte meg fredag sa at ‘teamet’ skulle diskutere det.
Poenget med denne lange avhandlingen er: det er mulig å bli bedre av CPTSD. Få verktøy, fungere bedre, se når ting begynner å bli vondt og hente seg inn, men da må man jo jobbe med noen som kan det. EMDR kan fungere for enkeltminner, men det er vel mer for PTSD. Jeg håper du får hjelp, og jeg håper jeg og får det, om ikke orker jeg ikke mer. Mitt siste kort på hånda: muligheten for å bli bedre. Går det ikke, så går det ikke, jeg har prøvd.