Jeg har en venn med sosial angst. Både jeg og samboeren min er venner med ham, men vi opplever at det til tider er vanskelig å avtale ting med ham. Han kommer ofte med avlysninger i siste liten, selv om vi har planlagt aktiviteter flere dager i forveien. Vi prøver så godt vi kan å legge til rette for aktiviteter som ikke krever noe bestemt tidspunkt, eller som ikke involverer mye folk. Vi gir ham også mye rom for å være med så lenge han orker.
Nylig foreslo vi å gjøre noe annet enn sykling på torsdag fordi det var meldt regn. Da fikk han plutselig for seg at han måtte bake en kake akkurat den dagen til 17. mai, og avlyste derfor.
Jeg lurer på om andre har erfaring med lignende situasjoner. Hva gjorde dere for å opprettholde vennskapet? Eller endte dere med å trekke dere unna personen?