Sosial angst hos en venn

Jeg har en venn med sosial angst. Både jeg og samboeren min er venner med ham, men vi opplever at det til tider er vanskelig å avtale ting med ham. Han kommer ofte med avlysninger i siste liten, selv om vi har planlagt aktiviteter flere dager i forveien. Vi prøver så godt vi kan å legge til rette for aktiviteter som ikke krever noe bestemt tidspunkt, eller som ikke involverer mye folk. Vi gir ham også mye rom for å være med så lenge han orker.

Nylig foreslo vi å gjøre noe annet enn sykling på torsdag fordi det var meldt regn. Da fikk han plutselig for seg at han måtte bake en kake akkurat den dagen til 17. mai, og avlyste derfor.

Jeg lurer på om andre har erfaring med lignende situasjoner. Hva gjorde dere for å opprettholde vennskapet? Eller endte dere med å trekke dere unna personen?

Jeg vet ikke nøyaktig hva situasjonen er for dere men har dere snakket om dette med han? Det kan hende han føler at han gjør dere en tjeneste ved å ikke være med fordi han kanskje føler at han egentlig ikke er ønsket. Jeg sier ikke at det er realiteten men jeg har følt på sånne tanker før så kanskje det er no lignende for han.

Men du må nok bare være åpen om hvordan det å avlyse påvirker dere. Og at han er ønsket og dere er glad i han. Ville ikke trekket meg unna han uten å snakke med han. Å du må jo absolutt ikke være i et vennskap som påvirker deg negativt men tror det hadde vært godt for begge å vite hva som egentlig skjer før du eventuelt velger å trekke deg unna.