Sliten, men vil ikke være en død sønn

Jeg sliter med selvskading og selvmordstanker hver natt. Ingen vet noe om det men jeg er redd for å snakke om følelser, vet dette er dumt, men klarer det ikke. Jeg tenker ofte på å ta overdose. Jeg er for stygg for kjærlighet, for ubrukelig for vennskap. Jeg vil gi opp.

Gutt 16

tro meg du er ikke det
når jeg var på din alder så følte jeg på alt det du sier. det var vanskelig å leve hver dag.
men det ble lettere når jeg ble 20 mye ble annerledes og mye ble bedre
om du skulle trenge å snakke med noen så er det bare sende en melding
jeg er m22

Hei jeg vet at det er så utrolig vanskelig og tungt med sånne tanker jeg har selv slitt mye med det. Men jeg lover deg at ingen er for stygge for kjærlighet og du kommer til å finne deg venner det bare tar litt tid. Og det er ikke dumt i det hele tatt. Ikke gi opp det er ikke vært det

Det er en sosialt tillært myte at det er så viktig å snakke om følelser.

Kanskje gjennomskuer du det egentlig på et underbevisst nivå, men så tror du at du er “redd for å snakke om følelser” bare fordi du er opplært til det?

Derimot er det viktig å snakke om problemer.

Du skriver om noe du opplever som et problem. Men hvordan vet du at det faktisk er et problem, og ikke bare en forestilling du har lært av noen andre? Mange mennesker (spesielt unge) har en forestilling om at de må drive sosiale spill hele tiden, og bruker løgn og manipulering for å trekke andre ned. Kjenner man ikke til disse teknikkene, eller har blitt opplært til at alt handler om følelser, kan det være vanskelig å skjønne hva som foregår, og ta det inn over seg selv isteden. Du er ikke alene i den situasjonen, men akkurat det er heldigvis lett å endre på.

Jeg anbefaler deg å søke mot voksne miljøer istedenfor dine jevnaldrende for å finne venner. Da vil du nok bli møtt på en helt annen måte.