G12 her jeg sliter veldig med selvmordstanker jeg har det nesten hele tiden nå de første selvmordstankene begynte når jeg var 8 har slitt med det helt siden livet er bare så stressende jeg har ikke sagt noe til foreldrene mine og jeg tenker ikke på og si det heller skolen gjør meg sliten jeg vil bare forsvinne men jeg prøver mitt beste og smile og være glad når jeg er med andre eneste løsning jeg har funnet er og kutte meg selv. Har dere noen tips til meg? Mvh G12
Hva er det som er så stressende i livet ditt?
Egentlig bare alt jeg føler bare at alt er stressende skolen er stressende og mye mer
Skjønner, men er det bare en følelse, eller noe spesifikt du ikke får til f.eks?
Er vel bare en følelse
Du må snakke med noen. Hva med å gå til fastlegen eller helsessykepleier? De har begge taushetsplikt.
Ja skal prøve det takk
Jeg håper du får snakket noen og får hjelp med dette, for det trenger og fortjener du.
Takk helsesøster var ikke her idag da så kanskje imorgen
Så dumt at helsesøster ikke var det i dag. Er det noen andre du kunne ha snakket med? F.eks. at du sa noe til foreldrene dine om hvordan du følte deg? Man trenger ikke å la som om alt er bare bra, det er vondt for alle å gjøre det.
Det finnes også ulike hjelpetelefoner man kan ringe for å snakke med noen, også her kan man ringe, chatte med eller skrive til veilederne.
Legevakten er også et sted man kan ringe, iallfall hvis det er akutt fare for at du skal skade deg selv. En person jeg har snakket med her, hadde selv fått tips om at en kald dusj kan gi samme effekt som å kutte seg - og det er jo noe som ikke gir noen skader.
Det er alvorlig at du har hatt det slik så lenge og at du har det nesten hele tiden, og det er noe du kan og bør få hjelp med.
Jeg tørr ikke og snakke med foreldrene mine jeg bare greier ikke tror jeg skal snakke med helsesøster imorgen hvis hun er der da
Jeg håper helsesøster er der i morgen slik at du får snakket med henne da.
Ja det håper jeg og
Har du prøvd å chatte med de som jobber her på sidetmedord?
Ja det har jeg
Hun var ikke der idag heller 😕
Du kan også si ifra til en lærer at du ønsker kontakt med helsesøster, så kan han/henne gi beskjeden videre :) tenker det er veldig viktig at du får sagt ifra til noen, du er en ung gutt med hele livet foran deg og du fortjener all den hjelpen du kan få!
Så dumt. Jeg tenker også at det er viktig for deg å få snakket med noen.
Jeg fikk også opp et tips når jeg søkte på nettet, om helsestasjon for ungdom, at man der kan snakke med noen om alt mulig. Og at man der til og med også kanskje kan få råd av en psykolog. På nettsiden til kommunen din skal det stå mer informasjon om helsestasjonen i din kommune. Det står videre at man ikke trenger tillatelse av foreldre for å gå der, at man ikke trenger å avtale tid på forhånd og at det er åpent på ettermiddagen, slik at man ikke trenger å gå fra skolen.
Jeg ville ha sjekket det ut, for det ser ut som det er et bra tilbud. Informasjonen jeg fant er fra Helse Norge sin nettside.
Takk for tipsa betyr mye
Bare hyggelig :)