Selvmords tanker
Det er leit å høre at du har selvmordstanker. Er det noen voksne rundt deg som du er trygg på eller trygg nok på til å åpne deg litt for? Det kan virke veldig vanskelig å gjøre det, men første steget er alltid å få begynt å åpnet opp til noen om hvordan man har det.
Nei jeg har ingen jeg kan snakke med eller noe å heg trenger venner
Er det er alternativ å snakke med Helsesykepleier på skolen eller helsestasjon for ungdom?
Du MÅ ta kontakt med noen! Ingen kan klare alt på egenhånd.
Er det det at du savner venner du kjenner mest på? Er det noe du liker å gjøre, en idrett eller noe? Det kan være en god måte å bli kjent med folk på.
tørr liksom ikke å snakke med helsesykepleier foretrekker egt ikke å snakke me noen omså noen som er min alder eller noe sånt som jeg kansje ikke kjenner eller noen som jeg ikke kjenner fordi da føler jeg at de kansje vil høre på meg fordi de rund meg bryr seg ikke om meg
nei har ikke venner eller noe sånt og vet ikke hvordan jeg får meg venner rund om kring
Hvordan er det med foreldrene dine? Kan du snakke med dem om dette?
Det beste tipset mitt for å bli kjent med folk og få seg venner, er å begynne på en aktivitet, noe man liker å gjøre, som man gjør med andre. Det å ha en felles interesse og gjøre noe aktivt sammen, har iallfall for meg vært en god måte å bli kjent med folk på.
Er det noen på skolen du kunne tenkt deg å henge med og bli bedre kjent med?
Jeg syns du skal prøve å snakke med Helsesykepleier. Det er så viktig å ta tak i selvmordstankene dine, slik at du kan få det bedre med deg selv.
Liker du det ikke, så trenger du ikke gjøre deg mange ganger, men da har du hvertfall forsøkt dette.
Om du er 15.år så skal du kanskje starte videregående til neste år? Om du får det bedre med deg selv, så vil det bli lettere å bli kjent med andre. Og på vgs har du mulighet til å møte mange nye mennesker.
Også må jeg bare si at om du har helt vanlige foreldre, så si det til dem. Jeg har selv ungdommer og hadde de slitt med selvmordstanker , så ville jeg gjort alt for å hjelpe de. Du er ikke alene.
Nei vil ikke snakke med foreldre fordi da kan de bli sur
Har ikke normale foreldre de blir litt mere sur en vanlig de slår ikke meg eller noe sånt men bare vil bare være alene
Da er det best at du snakker med Helsesykepleier. De har vært borte i denne problematikken mange ganger. Og det vil gjøre det enklere for deg.
Jeg forstår at det kan være skikkelig skummelt, men bare gjør det.
Foreldrene dine har et ansvar for deg, og det er ikke riktig at de skal bli sure på deg hvis du forteller dem om noe som plager deg. Jeg skjønner godt at du er redd for å snakke med dem da, men hvis du ikke kan snakke med dem, så trenger du noen andre voksne du kan snakke med.
Hvis du helst vil snakke med noen anonymt (først) så finnes det hjelpetelefoner for barn med voksne som har masse erfaring og er gode på å hjelpe barn som har problemer i forhold til foreldrene sine og andre ting.
Jeg er mest hjemme alene og ikke gjør noe og jeg sliter med angst
Får du hjelp med angsten din da?
De du har rundt deg virker å være foreldrene dine. Og dere har ikke en god kommunikasjon i utgangspunktet tenker jeg. Utfra det du skriver. Det er jo vanskelig å fortelle noe som helst til noen en har erfaring med ikke hører på en. Så trolig en bra avgjørelse å ikke snakke med dem. En vil jo gjerne ikke ha det verre heller, etterpå.
Skjønner behovet for å snakke med noen på din egen alder, som kanskje har det litt slik som du. Håper du får kontakt med noen etterhvert.
Kanskje løsningen for deg angående venner også ville være å få disse over nett?
Gamer du? Jeg gamer altså ikke, men har hørt om tilbud der en gamer sammen med en voksen (en behandler) og kan fortelle alt mulig til denne personen når en gamer. Da er en jo også opptatt av noe annet enn å kun snakke. Å sitte rett ovenfor noen å skulle fortelle hvordan en har det kan være ganske vanskelig.
Nei jeg er redd for nesten alt uten av å skrive eller snakke litt over tlf men ikke mye snakk fordi d blir litt får mye for meg
Ok. Det høres ut som om du har det fryktelig vondt og vanskelig.
Kanskje du kan klare på ringe alarmtelefonen for barn og ungdom? Telefonnummeret dit er 116111.
Der sitter det erfarne folk, som bare vil deg vel.
Du kan også chatte med de.
Hvor finner jeg sån gamer ting
Fikk det som reklame på Facebook. Prøvd å finne det igjen/søke det opp. Men ikke hatt tilfredsstillende resultat med det liksom.