Kan man ha fortrengt seksuelt misbruk som barn? Jeg har minner om ting, ting jeg husker som jeg ikke vet er sant eller ikke sant? Veldig vanskelig å forholde seg til.
Ja, det kan man. Det er ikke noe uvanlig i det hele tatt at barn fortrenger ting som er for vonde eller vanskelig å forholde seg til, rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal forholde seg til det, og at den eneste muligheten da er å fortrenge det. På den måten kan et barn også leve videre og utvikle seg på andre områder, noe som på en måte er bra.
Det er da også vanskelig å vite hvordan ting faktisk var, fordi man som barn ikke har den forståelsen eller begrepene til å forklare noe, som man har som voksen. Jeg vil anbefale deg å snakke med en terapeut eller behandler om dette, som vil kunne hjelpe deg med å sortere hva som er hva, og som kan støtte deg og hjelpe deg med å håndtere det som eventuelt kommer opp. Eller så kan andre trygge personer nær deg kunne hjelpe og støtte deg i det - at dere sammen kan gi det barnet du var den støtten og omsorgen i det det har opplevd, som du ikke fikk som barn. Og hjelp til å sortere det.
Et barn som opplever slikt, trenger egentlig voksne til å hjelpe en med å forstå, hva som skjer eller har skjedd, og å kunne få fortalt det til noen, som møter en med forståelse og varme.
Det er derfor det er viktig å lære barn om disse tingene, slik at de har begrep og forståelse for det som skjer, og at de da kan fortelle noen voksne om det.
Jeg vet ikke om dette var som føles nyttig for deg å høre.