Ønske om kontroll

Hei
Utfordringer med helseangst her og behovet for full sikkerhet/kontroll. Vet jo at dette ikke er mulig her i livet…
Noen som har noen innspill eller erfaringer på hvordan man skal klare å slippe dette behovet?

Her er jo fasiten irriterende lett og vanskelig på en gang… man må lære å akseptere at man ikke har kontroll. Aksept er ordet psykologene ber oss med helseangst om å mestre. Hvordan man får det til er sikkert ulikt. Og jeg har ikke helt klart det selv heller ;)
Men kan anbefale å lese Wilhelmsen sine bøker. Og det finnes mange fine helseangst-terapeuter på instagram man kan følge for konkrete råd til hvordan jobbe med helseangsten. Ofte på engelsk, men søk det opp. Jeg har funnet flere gode og inspirerende strategier der

Jeg opplever mindfulness som en stor hjelp, den hjelper meg til å fokusere på ting her og nå istedenfor på angsten. Og når man blir mer oppmerksom på ting her og nå, greier man også enklere å la andre ting bare gå. Man kan trene seg opp i å la tanker og følelser komme og gå uten av man trenger å henge seg for mye opp i det.

Jeg tror dette har hatt mye å si for meg. Jeg har også hørt Wilhelmsen snakke, og han har gode poeng, pluss at ekpsoneringsterapien og teori om angst har gode poeng, men det var traumebehandling med mindfulness og medfølelse, som virkelig har gitt meg verktøyene jeg trenger. Som har fortalt meg hvorfor det kan være så vanskelig å få til det f.eks. Wilhelmsen snakker om, og hva man kan gjøre for å få det til. Det kan være sperringer inni en og grunner til at man er så redd og på vakt.

Det er da mange gode teknikker der ute, tror jeg - at det er folk som har funnet ting som har hjulpet en, og mange gode tips en kan få. Kanskje hjelper ikke det en med alt, men så lenge det hjelper litt, og man kommer et steg videre, kan det være lettere å finne noe nytt som hjelper en, eller kanskje noe som hjelper en enda mer.

Det er mine erfaringer.