Økonomisk støtte fra ektefelle ved samlivsbrudd?

Hei,
jeg er i en veldig krevende livssituasjon og håper noen her har råd eller erfaringer å dele.

Jeg er 52 år, opprinnelig fra Italia, og bor i Norge med min 13 år gamle datter. For kort tid siden mistet jeg jobben min. Jeg har inntekt ut juni, og dagpenger starter fra juli. Samtidig har ektemannen min valgt å separere seg – vi har nå begge signert papirene. Han har innledet et forhold til en annen kvinne og kommer snart til å flytte ut. Vi bor fortsatt i samme bolig, som vi eier sammen og har boliglån på.

Jeg har i mange år jobbet deltid eller utenfor mitt fagfelt for å støtte familien, og har derfor lav pensjonsopptjening og ingen økonomisk buffer.

Datteren vår sliter psykisk, og jeg går nå i gruppeterapi for depresjon. Det er vanskelig å fokusere, og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å finne ny jobb nå. Jeg er her i Norge på grunn av hans drøm – og nå føles det som om jeg sitter fast.

Spørsmål:

• Har jeg rett på økonomisk støtte fra ham nå som vi er separert?
  • Finnes det noe som heter ektefellebidrag i Norge?
  • Hvilke støtteordninger finnes for meg som (snart) enslig forsørger?
  • Hvordan kan jeg sikre at jeg og datteren min har økonomisk trygghet fremover?

Tusen takk til deg som leser. Det er veldig tungt nå, men jeg prøver å ta små steg videre.

Om du har krav/rett på økonomisk støtte fra han er vanskelig å si. Det må nok noen andre svare på. Det finnes riktignok ektefellebidrag i Norge, men igjen, det er gjerne NAV noe kan bedre om.

Og jeg tror nok NAV er svaret på alle spørsmålene dine. Kanskje ikke NAV i seg selv, men de sitter på kunnskap og eventuelt tiltak som kan hjelpe deg i den situasjonen du står i nå.

Her er NAV sine sider om ektefelle bidrag, jeg håper det kan gjøre deg noe klokere, eventuelt ville jeg tatt kontakt med NAV så fort som mulig å drøftet det med dem.

Hei,

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare og for lenken til NAV sine sider om ektefellebidrag – det var til god hjelp. Jeg har allerede tatt kontakt med NAV og venter på videre oppfølging.