Min venn er snart 68 år og har vært gift i nærmere 40 av dem. Ekteskapet har utviklet seg til en katastrofe, og det går nærmest på helsa løs får ham. Hvorfor flytter han ikke? Fordi han gjennom disse årene har stilt seg i en særlig vanskelig posisjon. Han har latt kona styre økonomien fullt og helt, og de gangene han har trengt penger til f.eks. noe sosialt har han måttet gå til henne og be om dem, som om hun var en minibank. Tidligere i høst solgte de huset sitt for å flytte i en leilighet. Salget og kjøpet ga et overskudd på tre millioner kroner. Skulle man tro. For det viser seg at huset var sterkt belånt. Nærmest uforståelig for et hus som ble kjøpt for 30 år siden for nesten en tiendedel av salgssummen. Kona har særeie på en stor og moderne hytte som hun kjøpte med arvede penger, men som de i fellesskap har holdt vedlike, og som ble satt i en periode hvor min venn var den som lønnsmessig bragte mest inn i ekteskapet. Dette gjør at kona totalt sett sitter i en sterkere økonomisk posisjon om de skulle skilles, noe hun truer med dersom han krever at pensjonen hans går inn på egen konto (nå går den inn på felles konto som kona styrer, nærmest et form for overformynderi, vil jeg si). Og det gjør også at han bare sitter i ro for ikke å havne i et økonomisk uføre. Kona på sin side sier at for henne blir ikke et økonomisk problem, for hun kan bare selge hytta (som nok er verd en fire fem millioner).
Men det er her jeg lurer på om min venn kan sitte i en sterkere posisjon en han selv antar. I utgangspunktet er hytta hennes særeie, men jeg anser det som utvilsomt at deres lange ekteskap (40 år), hvor min kompis i mange år var den økonomiske kraften, og hvor han har bidratt i vedlikeholdet av den, har vært en medvirkende årsak til at hun kunne bygge hytta. Og at han derfor vil kunne ha krav på noe av salgssummen dersom hytta skulle selges.
Hva tenker forumet?