Noen med tourette / tics her?

Noen folk med tourette / tics her som har lyst til å dele erfaring eller bare snakke?

Ja jeg har. Er veldig slitsomt fordi musklene er konstante anspente og jeg klarer aldri å slappe av. Hvordan er det hos deg?

Samme. Sliter også mye med å føle at jeg må holde tilbake tics som over lang tid er sykt ubehagelig. Hvordan er familien din om det med tics? Og hvor lenge har du hatt det?

Jeg har ikke så mye familie. Og venner har jeg ikke. Prøver også å holde tilbake ticks fordi jeg synes det er flaut.

Jeg har hatt ticks så lenge jeg kan huske. Er født med det tror jeg

Leit å høre om familie å venner:( Hvis du har tourette så er det noe man er født med ja.

Jeg har både tics og tourettes, og kjente meg veldig igjen når du skrev anspente muskler… Kan du forklare litt mer om hva det betyr for din del?

Jeg har noe lignende der jeg på en måte legger trykk på musklene i nakken, og prøver å “knekke” ting der, og desto mer jeg holder på, desto mer stiv og anspent blir jeg… desto mer holder jeg på, desto værre blir det … etc etc etc…
Ender som regel med sykemelding og kiropraktor for noen tusen kr…

Hva gjør du evt for å “fikse det” ?

Som skrevet over, jeg har begge deler og det er noe jævla drit ;P
Hvilke Tics er verst for deg? Og har du hatt dem lenge, eller får du “nye” tics av og til?

Hei, tror du egentlig skrev til Amelia, men tenkte å gi mitt svar. Synes de verste ticsene er de som varer lenge, eks. stramme muskler i nakke, blunke muskel, rygg osv. Kan også slå meg selv i et ticanfall hvis jeg har holdt tilbake lenge. Hvordan er det med deg? Holder du ofte tics tilbake?

Den siste meldingen var faktisk ment til deg ;)

Har samme problem med stramme muskler i nakkeområdet. Jeg går liksom å trekker i musklene for å prøve å rette på “vond nakke”… Eller beveger hodet på måter som irriterer musklene… Er det likt det du opplever?

Jeg holder dem ikke tilbake, det gjør det som regel bare verre. Det merkelige med meg er at hvis jeg “glemmer” at jeg har tics, så forsvinner de ganske ofte, men med en gang jeg kommer på at “oi ja det var en tics ja, du har tics” så blir tics 10x værre.

Hadde vært interessant å diskutere litt videre, så hvis du har discord kunne vi pratet litt der? Tenker å invitere Amelia også dersom de ønsker, så kunne vi invitert over flere dersom vi finner flere med Tics. Laget en skikkelig diskusjonsgruppe der vi kan diskutere litt om både tips, medisiner, forebygging osv.

Ja!! Det hadde vært så fint! Har discord, hva heter du der?
:))

Sendt deg en PM :)

Hei! Jeg har diagnotisert tics, som først startet en periode med stress når jeg var ung, og ble verre de neste periodene med stress. Jeg har en type tics som er i hele kroppen der jeg konstant må stramme og strekke muskler(inkl. øyne), eller en følelse av at jeg må presse på f.eks. nesa mi. Jeg merker at det roer seg ned når jeg driver med andre ting som ikke inkluderer å fokusere på håndbevegelser, spesielt. Merker allerede nå av å tenke på det så anspenner jeg hele kroppen. Hvis du får/har det kommer det nok aldri til å gå vekk fordi det blir på en måte en muskel refleks, men det er mulig! Tror trikset er å tvinge seg selv til å stoppe å tenke på det, jeg har klart å stoppe med skrape lyder fra halsen, men resten er der fortsatt. Jeg har merket at det har roet seg veldig ned de siste årene fordi jeg har hatt så mye annet å gjøre, så «tvangs tanken» går på en måte vekk. Jeg har egentlig bare lært meg å leve med det! Det er ikke lett, har vært mange grine fiaskoer på veien, men her er vi, sunne og glade! (det er fortsatt episoder der det trigger meg og jeg blir helt oppgitt, men så fortsetter livet.)

Tusen takk for at du delte:)) Jg har tourette, men skjønner akkurat det du mener med å stramme muskler! Ja, der er som du sier, de fleste med av oss med tics ticser mer når vi blir bevisst på det, eller tenker på å ikke ticse (hvertfsll sånn med meg). Nice å høre at du har funnet noe som har funka for deg:) Fysisk aktivitet, vann og sjø, og musikk er noe som hjelper for meg.

Jeg strammer alle muskler og ledd. Værst er det i hodet og jeg har ofte vondt i hodet av dette.