Mobbing i et jobbteam

Jeg jobbet i team der personer med forskjellige kompetanser og arbeidsoppgaver skulle utfylle hverandre. Vi var 3 stykker og arbeidsoppgavene skulle bygge på hverandre. Altså person 1 skulle gjøre noe , så skulle person 2 fortsette på jobben til person 1 ,og person 3 skulle fortsette både på jobben til person 1 og 2. Person 2 gjorde en veldig god jobb, mens person 1 var slurvete , frekk og lite medgjørlig , slik at person 2 og 3 ikke fikk gjort sin jobb , men måtte gjøre jobben til nr 1 først før de kunne begynne på sine egne oppgaver. Dette ble tatt opp med nr 1 , og svaret vi fikk var: “Beklager, men jeg vil helst slippe å gjøre det, så jeg hadde satt stor pris på om du gjorde det selv.” Så slik ble det. Person 2 og 3 kunne ikke regne med person 1. Så person 2 og 3 jobbet som bare det . Dette var person 1 tilfreds med, men dette bar helt feil av sted. Nå begynte person 1 å komme inn til person 2 og 3 og “forstyrre” dem. Noen ganger så kom hun for å " motivere" “Stå på dette får du til .” “Jobber du litt raskere nå så blir du ferdig før arbeidsdagens slutt”. Tilslutt sprakk det for person 2 og 3 som gikk til ledelsen og lurte på hva de skulle gjøre og fikk til svar at vi fikk godta hennes arbeid slik hun gjorde det. Når vi sa at det var så mangelfullt at det var umulig å ikke gjøre det om før vi kunne fortsette vårt arbeid, så fikk vi beskjed om å ta det opp med henne. Det gjorde vi og jeg synes vi la det fram på en veldig pedagogisk måte. Vi gikk gjennom rutiner og arbeidsmetode . Vi ville prøve igjen. Men ingen bedring. Resultatet ble heller det motsatte og nr 2 og nr 3 begynte å lure på om hun bevist saboterte for at vi skulle få dårlige tilbakemeldinger fra ledelsen. Vi gikk gjennom rutiner og arbeidsmetoder igjen. Nå var svaret fra nr 1: “Jeg veit hvordan jeg skal gjøre det, men jeg gjør det ikke” Vi tok opp med henne at vi var skuffet fordi vi ikke fikk produsert den mengde ledelsen mente teamet skulle produsere. Dette ble ikke tatt godt opp og svaret fra nr 1 var: "Er det ikke bra nok for deg får du gjøre det selv. For den lønna jeg får så gidder ikke jeg å gjøre alt. " “Klarer du ingenting selv? “Du er den minst selvstendige personen jeg veit om.” " Problemet er at dere ikke tar nok pauser. Dere burde sitte litt mer på mobilen selv. Vennene mine lurer på om du er gal , eller de er ganske sikre på det. Husker du den gang du la en plastpose i restavfall , det var bare helt vanvittig . Du tenker ikke på miljøet og vet du hva? Det finnes hjelp å få for slike som dere.” Etter dette ble nr 3 sykemeldt noe som førte til at teamet ikke fikk produsert noe sluttprodukt i det hele tatt. Jeg som var nr 3 snakket med ledelsen og jeg forklarte at årsaken til sykemeldinger var samarbeidsproblemer med nr 1 , men det ville de ikke høre snakk om. Likevel ble nr 1 tilbudt en sluttpakke på 6 mnd full lønn som hun heldigvis takket ja til. Det hadde vært en forferdelig prosess og fagforenings advokaten beskrivelse av både arbeidsplassen , nr 2 og meg som var nr 3. var helt sjokkerende . Nå fikk vi støtte fra ledelsen. Og Nr 2 og nr 3 fikk fortsette jobben uten en nr1 vi var blitt så nedkjørt at vi ikke turte å prøve på det igjen. I ettertid så tenker jeg på alle som må jobbe i team med den type mennesker. Jeg føler veldig med dere. Du har min fulle støtte.