Jeg sendte et dumt bilde til en gutt for lenge siden

Hei jeg er 14 år. For 2-3 år siden sendte jeg et bilde til en gutt på trinnet mitt. Det var bilde av rumpen min, jeg hadde på meg shorts. Men man så at det var meg. Han sendte det videre til noen andre gutter på trinnet/en gruppe. Så sendte han ene gutten bilde til meg og spurte om det var meg. Jeg sa det ikke var meg selv om det var det. Jeg spurte ham som sendte bilde hvem som hadde sendt det videre. Jeg spurte han om han hadde bildet. Han sa nei. Men han som sendte bilde til meg har det fortsatt. De har sett det. Og jeg angrer veldig på det jeg gjorde! Hva skal jeg gjøre? Jeg vil helst ikke si ddt til noen.

Jeg forstår at du ikke ønsker å si det til noen, og at det kanskje er flaut at bildet er delt med flere. Men jeg ville sagt i fra til en voksen som du stoler på. Det at de deler bildet av deg uten at du har gitt de lov til det er heller ikke lov, og noe som kan være straffbart om noen over 15 år har enten fått og beholdt, eller delt bildet videre. I verste fall kan det bli en politi sak ut av det om de som har bildet, og deler det videre ikke vil høre når du sier at du ikke vil at de skal ha bildet, og om de deler det videre.

Om du ikke vil snakke med foreldrene dine om dette, så vil jeg anbefale deg at du snakker med enten en lærer, helse sykepleier på skolen, en rådgiver på skolen eller lignende. Alle disse har taushetsplikt, og de bør kunne gi deg råd om hva du bør gjøre for at de som har bildet skal slette dette. Du kan også ta kontakt med politiet om dette om du vil det.

Det å dele bildet føles kanskje dumt nå, men om du følte du kunne stole på den du delte bildet med, så er det den gutten du sendte bildet til som har gjort noe som er dumt, og han har også gjort noe som ikke er lov.

Mitt råd, selv om du ikke har lyst, det er å snakke med en voksen som du kan stole på, og sammen med den voksne finne ut av hva du skal gjøre videre. Og kan du ikke snakke med noen hjemme, eller på skolen, så ville jeg tatt kontakt med politiet og spurt de hva du bør gjøre.

Her er noen linker hvor du kan finne hjelp om du trenger dette:

Politiet har noen som heter Politiets nettpatrulje som jobber med blant annet ulovlig bildedeling, men også masse annet. Det er en nettpatrulje i hver Politidistrikt, så du må ta kontakt med den nettpatruljen som er der du bor:

Du kan også ta kontakt med slettmeg.no som også jobber med det å stoppe bilde deling:

Også er det en etisk hacker som er ganske kjent, som jobber mye med Politiet, og andre for å stoppe ulovlig bildedeling og andre ting, Mia Landsem, hun og kan du kontakte for å spørre om hjelp: