Man kan ha angst for eller bli opphengt i alt mulig.
Har du vært borte i noe mindfulness eller noe sånt, at du heller har prøvd å øve på å være her og nå og roe systemet ned?
For meg hjalp det å lære om traumer og traumebehandling. Før det hadde jeg litt sånn den samme opplevelsen som deg, at jeg var redd for at det er noe feil med meg. Men det å lære om traumer roet meg ned.
I går var jeg til DPS, jeg har aldri vært der før, men egentlig ønska det lenge å få skikkelig hjelp. Jeg ble da etterpå igjen redd for at de skal gi meg skal si at det er noe feil med meg. Slik så mange har sagt til meg tidligere for å forklare hvordan jeg var. Så litt redd for å miste meg selv igjen, på en måte. For jeg føler at traumer, og særlig komplekse traumer og dissosiasjon og to manualer fra Modum bad om disse tingene, er det som har hjulpet meg til å komme dit jeg er i dag, og det jeg føler er det som vil hjelpe med videre.
Jeg blir litt redd når jeg lese denne meldingen din for at det å gå til DPS vil gjøre ting verre for meg igjen, ved at de gir meg feil diagnose.
Jeg skjønner denne redselen for å gjøre feil, særlig fordi jeg hun jeg snakka med på DPS mente jeg burde avvente andre ting før jeg hadde fått en diagnose, men nå kom jeg på noe jeg har lest tidligere, at det å få en diagnose ikke må komme i veien for hva en føler at en trenger. At det ikke skal være slik at fordi noen har satt en diagnose på deg og mener at det betyr at du trenger det eller det, så trenger det ikke å stemme. At det ikke da heller betyr at det er de som har satt diagnosen vet bedre enn deg hva du selv trenger.
Det jeg syns er så fint med manualene om traumebehandling, og da stabiliseringsprosessen, som jeg har brukt og fortsatt bruker, med Mindfulness og medfølelse, er at det ikke handler om en diagnose, og heller ikke om ting som bare er spesielt for noen få. For alt dette er ting vi alle kan streve med på et eller annet vis, vi har opplevd ting, vi kan bli urolige, havne inn i tankekjør, ikke greie å se de fine tingene rundt oss, pluss at øvelsene handler om det å øve på å kjenne igjen hvordan en har det og hva en trenger, hvordan en skal greie å roe ned eller aktivere seg selv, hvordan få tillit til andre, men også til seg selv. Hvordan behandle seg selv med medfølelse. Hvordan stå i mer og mer krevende følelser. Alt dette tenker jeg vi alle har så nytte av. Det er som det at vi alle trenger omsorg og varme. Det er noe grunnleggende, uansett hvilken diagnose vi vil kunne ha fått eller har.
Det er iallfall min tanke. For vi alle opplever vonde og krevende ting i livet, og vi alle trenger å lære hvordan vi kan håndtere det, komme oss igjen etterpå eller hvordan vi kan være gode mot oss selv.
Jeg tror man kan tro alt mulig som ikke stemmer. At man tenker noe eller tror noe, betyr ikke at det nødvendigvis er sant. Det er først når man tester det ut om man vet det.
Jeg tror på at man kan havne inn i tankebaner, man lager seg slike E6er inni hodet sitt, med de tankene man gjentar stadig for seg selv, og der går tankene fortere. Slik at den veien stadig blir bredere og bredere, og at man da trenger å øve og trene for å komme seg ut av de tankebanene.
Man trenger ikke å høre på alle disse bekymringene. Man kan registrere dem, men så prøve å fokusere på noe annet.
Å google ting man er redd for, har vel aldri hjulpet noen? Da får man bare bekreftelse på at det kan skje, men man vet ikke noe mer om det faktisk skjer eller vil skje en selv. Det eneste man vet sikkert, er de tingene man kan erfare med sansene sine. Og det er de også bruker i stabiliseringsprosessene, at sansene er viktige, kjenne på ting, se på ting og beskrive det for en selv - alle mulige ting man ser og kjenner her og nå.