Hva skal jeg gjøre

Mistet min far i sommer, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Vi var veldig nære. Jeg er ofte veldig dårlig og gråter mye hver dag. Har startet så smått på jobb, men det er vanskelig å fokusere. Har vurdert psykolog, men vet ikke om det er en situasjon å søke psykolog i. Har noen erfaring med å søke hjelp i lignede situasjon? Og er det andre ting som kan hjelpe? Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger :(

Kondolerer. Det er aldri lett å miste noen en er glad i, så du er nok i godt selskap.
Vet ikke hva slags forhold du har til kirken, men prester er vant med å møte mennesker i sorg og kan være gode samtalepartnere. Også for de som ikke definerer seg som kristne eller kirkegjengere.
Ellers så finnes det sorggrupper i mange kommuner hvor en møter andre som også har mistet noen de er glad i og hvor en kan hjelpe hverandre.
Ellers så er gode venner kanskje noen en kan prate med. Det viktigste er nok å finne noen som kan høre, noen en kan gråte med eller bare være stille med.
Psykolog er ikke noe dumt alternativ, men utfordringen mange steder er at det er lang ventetid (med mindre det er akutt sånn at du kan komme inn til DPS).

Takk :) Og takk for gode innspill. Ja ventetiden er lang her jeg bor så måtte eventuelt ha forsøkt privat. Men skal absolutt først sjekke om det er noe form for sorggruppe i kommunen. Litt usikker på prest, men skader ikke å sjekke det heller. Har brukt venner en del, og det hjelper litt men jeg føler jeg også trenger å snakke med noen andre skal dette blir bedre

Kan skjønne at det kan være en viss skepsis til prest. Men min erfaring er at det ikke er på langt nær så “skummelt” eller “feil” som mange tror. (Nå avhenger det selvsagt mye av hvilken type prest du treffer så klart).
Er litt usikker, men det kan være at et lokallag av Human Etisk Forbund kan ha noe tilsvarende tilbud.

Lykke til!

Det går stort sett greit når jeg er med andre men når jeg er alene er det vanskelig. Klarer ikke å fokusere på verken tv eller andre aktiviteter. Godt tips med trening, jeg får ta opp løpingen å se om det hjelper :) Har forresten funnet ut at det er sorggrupper både i regi av kirke og ikke-kirkelig. Skal kontakte i morgen.

Takk for råd og omtanke. Dere er snille :)