Hvis man en dag, på et øde sted, fant en kiste full av gull og edelstener - ville man ta dette med seg, eller ville man la den ligge og gå videre etter å ha tenkt at man kanskje får en ny sjanse og finner en annen kiste full av gull og diamanter dagen etter?
Kisten er et symbol på livet; vi får bare den ene sjansen til å leve det, og hver dag - hvert øyeblikk som går, er det siste i sitt slag, og kommer aldri, aldri tilbake igjen. Det som var igår, er fortid, og sjansene vi fikk den ene dagen, var noe som kom der og da; øyeblikkene vil aldri gjenta seg.
Akkurat som i fotball - spiller man en viktig kamp, og får en gedigen sjanse til å lage mål, kan man ikke vente eller være redd for å dumme seg ut, for et brøkdels sekund senere vil den ene sjansen være borte; en sjanse man aldri får igjen, og vil gruble over etter å ha tapt kampen uten å ha brukt den.
Så skal man ta vare på den ene muligheten dagen idag kommer med, eller skal man kaste den fra seg?
Livet er ikke noe som varer evig; om to hundre år vil vi alle være noe man kan lese om i historiebøkene, slik at jeg velger å ta vare på øyeblikket og det som skjer her og nå; bedre motivasjon finner man ikke.
Av mindre ting som inspirerer meg, kan jeg nevne kunst; å spille musikk er eksempelvis en hobby jeg har glede av - ikke fordi jeg er musikalsk, men nettopp fordi jeg ikke er det, og vil vise at det er mulig å få til noe selv om man egentlig ikke har forutsetninger for dette.
Tilværelsen har mange stengte dører som kan åpnes, og nye veier man kan ta, uansett hvem man enn er; alle disse mulighetene ligger foran oss; hver eneste dag. Men det kommer en dag som vil bli vår aller siste, og da vil man bli klar over at muligheten til å oppleve en ny soloppgang ikke er noen selvfølge.
Alt vil ta slutt en dag, og det gjelder å ta vare på sjansene man får; ironisk nok ville de fleste av oss tatt med seg så mye gull vi kunne bære fra skattkisten, men tiden livet består av; ser man verdien i den …?
Slik at man kan si at dette er den store inspirasjonskilden for min del - å ta vare på den ene sjansen jeg har til å leve; en sjanse jeg aldri får igjen.