Helt ubrukelig

Jeg føler meg så totalt ubrukelig og ensom. Jeg har folk rundt meg, men føler meg ensom uansett hvem jeg er med. Føler jeg ikke er bra nok for noen. Føler jeg er for stygg til at noen vil ha noe forhold med meg.

Følelsen av ensomhet er ikke god. Men ubrukelig, ikke bra nok, stygg … Det stemmer sikkert ikke.
Du har helt sikkert ting du føler du er god på og gjør bra. Gjelder å prøve og finne disse tingene og først og fremst overbevise deg selv om at du kan og er bra nok.
Og stygg? Tja, hvem har vel ikke tenkt at en skulle sett sånn eller sånn ut. Men som oftest er det ikke sånn andre ser det. (Heldigvis). Og dessuten: Skjønnhet kommer innenfra :-)

Jeg vet ikke hvorfor jeg har de forventningene til meg selv når jeg ikke har det til andre.

Utseende er en vanskelig en, for man vet liksom aldri helt. Må nesten bare satse på at det er bra nok til det man trenger det til, til det motsatte er bevist. Ikke lett.

Det er alltid en grunn til at man har forventninger både til seg selv og omverdenen. Du kan søke profesjonell hjelp for å finne grunnen, eller f.eks. bli med i et av de mange miljøene som driver med selvutvikling. Når det gjelder sistnevnte kan det riktignok ta litt tid å finne en gruppe som har fokuset og metodene som passer best for deg.