Hei har dere noen måter å få ro på tanker utenom musikk?

Heisann, jeg har strevd mentalt hele livet mitt .

(Jeg har adhd og mange av trekkene til det som tidligere ble kalt aspergers)

I det siste året har jeg hatt en oppblussing med selvmordstanker. Jeg har aldri hatt noen positive tanker om meg selv, men det som veier på meg mest er det at jeg har kraftige humørsvingninger. Jeg har kun en måte å få roen på tankene mine og det er musikk, men det har stor effekt på humøret og gjør det mer ustabilt. Har noen av dere noen ideer?

Og til dere som har det dumt i juletiden, dere er ikke alene; den føler jeg også. God jul folkens.

Hei.

Det finnes ulike ting som kan roe en ned, og det variere litt hva som fungerer best for forskjellige folk. Jeg vil anbefale deg å prøve å finne noe som er godt å holde i, som du kan holde i hånda og kjenne på og se på, og da også fokusere på. Det kan være en stressball, en stein, noe du har et godt minne eller forhold til, eller noe helt annet. Det er eneste kriteriet er at det ikke er noe dårlig forbundet med den tingen.

Det er veldig bra at du forstår at du trenger å finne andre ting som kan roe deg ned. Jeg skjønner egentlig problemet med musikk, at det kan ta følelsene ulike veier, det har jeg selv erfart. Og jeg syns det fungerer da med ting som er i ro, som ikke forandrer seg, og kunne fokusere på det, for da har man liksom litt mer tid på seg, enn med musikk som stadig forandrer seg.

Jeg sittet og spillet praktisk talt hele dagen . Ugunstig men fungerer

Takk for at dere svarer jeg skal prøve noen av eksemplene dine. Dere får ha en fin jul/ferie.