Har noen tips

Jeg veier mer en enn vanlig voksen mann og jeg er en 13 år gammel jente, og jeg tror jeg begynner å få en spiseforstyrrelse.

Hva pleier du å spise og drikke? Som regel hjelper det å spise naturlig vanlig mat. Det som er viktig å huske på at det tar tid.

Enkelte vaner og matvarer er uheldige. Som regel er det de som smaker veldig godt 🙄

Lærer dere noe om kosthold, er det noen du kan spørre om råd, veiledning til ett godt kosthold?

Hei.

Jeg vil anbefale deg å snakke med noen som kan gi deg veiledning eller hjelp i forhold til dette, hvis du er redd for at du begynner å få en spiseforstyrrelse. Det kan være fint å ta kontakt med veilederne her (melding, chat eller telefon) så kan de hjelpe deg videre med hvor du best kan få hjelp. Det finnes også foreninger og rådgivingstjenester på nettet som kan gi råd i forhold til spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser er ikke noe bra for noen, og det er lettere å stoppe det jo tidligere man får hjelp i forhold til det.

Om du mener du er på vei til å utvikle en spiseforstyrrelse, ta kontakt med enten helse sykepleier på skolen, eller få en time hos legen din for å snakke om dette. Det er og mulig å ta kontakt med ROS, som er Rådgivning om spiseforstyrrelser, dette er en gratis tjeneste hvor man kan få gratis veiledning.

Men det aller viktigste, snakk med voksne du kan stole på, og snakk med legen din om det. Det finnes profesjonell hjelp å få via f.eks. BUP eller andre instanser, men du må ha en henvendelse dit.

ROS sine hjemmesider kan du finne her:

Men for å gjenta meg selv, den beste du kan prate med er egentlig legen din som kan henvende deg videre til riktig behandling.