Folkehøyskule

Hva er folks tanker om folkehøgskole her? Jeg har veldig lyst til å gå på Blålys 113 i Stavern. Har alltid drømt om å bli ambulansearbeider, men da det ikke gikk, så går jeg for Røde Kors sin beredskapsambulanse. Jeg er utdannet helsesekretær, men der lærte vi for eksempel ikke venflon. Det lærer vi på Blålys 113. I tillegg har jeg asperger, men veldig liten grad, så da tenkte jeg at en folkehøgskole vil hjelpe på det sosiale. Ambulanse er det jeg interesserer meg aller mest for, så denne linjen er midt i blinken for meg selv om jeg ikke får en utdannelse. I tillegg er det jo en del kurs på denne linjen som er relevante for både hjelpekorps og beredskapsambulanse. Psykologen min er negativ til FHS fordi jeg er 23 år og ikke har gjort noe i livet annet enn å ta et vekterkurs, og FHS er for lite sosialt. Så han anbefaler meg å bli lærer i stedet. Derfor vil jeg gjerne høre fra flere folk hva dere anbefaler. Jeg er veldig usikker. Jeg vet hva jeg vil jobbe med, og jeg vet at jeg vil bli frivillig i RK. Samtidig er denne linjen noe jeg har veldig lyst til, selv om det ikke er nødvendigvis folkehøgskole jeg vil. Og viktigst av alt: jeg har veldig lyst til å ta bilde av meg selv i sånn gul ambulanse-jakke😂

Her er jeg helt uenig med psykologen din. Folkehøgskole er ett år med masse sosialt samvær, og så lenge du har muligheten til å være borte fra der du bor nå i 9 måneder, så ville jeg gått for det. Du bor på skolen, og alle medelevene dine blir som en slags familie, du får kanskje ikke en utdannelse, men du får 2 studiepoeng for fullført år, og det er kun oppmøte det går på. Jeg skulle gjerne likt å vite hvorfor psykologen din mener det er for lite sosialt, når stort sett alle som har gått på FHS sier det motsatte. Jeg var 26 år når jeg tok et år på folkehøyskole, og det er kanskje det mest sosiale året jeg noen gang har hatt, og det til tross for at jeg er introvert. Og du kommer til å lære masse som du kan bruke både mot jobb, men også mot livet generelt. Det er og en fordel med tanke på at du vil få ett år mindre med hull i CV om du ikke er i jobb per i dag.

Så min anbefaling er, ta deg ett år på folkehøyskole. Det koster en del penger, men om du begynner å regne på hva du får igjen, så er det ikke så mye, og du vil få studielån. Noe som og vil si at 40% av lånet vil bli omgjort til stipend om du fullfører.

Folkehøyskole for lite sosialt? For min del ville det ha vært altfor mye. (er også på autismespekteret). Hvorfor mener psykologen din at du burde bli lærer? Virker litt tilfeldig, og ikke en spesielt lett jobb for folk som har problemer med mye sanseinntrykk, uforutsigbarhet og mye sosialisering. Vet ikke om det gjelder deg, bare snakker generelt.

Hvis du har lyst til å dra på folkehøyskole burde du absolutt gjøre det synes jeg! Det er mange som ser tilbake på det som en veldig fin tid i sitt liv. Og hvis du kan gjøre noe der som er nyttig i forhold til senere jobb er det en bonus.

Hei. Du kan være eldre enn 23 år på folkehøgskole. Det var noen i din alder og noen enda litt eldre enn deg når jeg gikk på folkehøgskole. Anbefaler folkehøgskole som kan gi god erfaring og utvide nettverket, samt at det er en opplevelse for livet. Men du bør være villig prate med folk på skolen og sosialisere deg. Du bør å søke på den skolen du vil gå på selv og har mest følelser for så du kommer på en skole og linje du trives.

Kan si med hånda på hjertet at folkehøgskole er det beste valget jeg tok som skole et friår med gode minner, gode venner, uforglemelig tid og et awesomet år med utfordringer. Anbefaler på det sterkeste og ja kan skjønne skeptisen med alderen siden mesteparten er 18/19 når dem går der jeg var 20 det året jeg gikk der så var en av de eldste men brydde meg ikke. Vi ble som en liten boble gående frem og tilbake fra kalserom og soverom til salene og kantina, turer til byen hvor vi reiste på pub og kosa oss, skoleturer og mer. Er minner som sitter i meg ennå og ja jeg hadde tat gjerne et år til. Ha motet oppe og søk hvos du føler dette er noe du har lyst til det kam hende at du ikke kommer inn pga alder siden dem prøver å ta same aldersgruppe på de fleste men det skader ikke å prøve og har du prøvd å søke så kan du hvertfall føle deg stoltere at du har prøvd ikke gi opp, folkehøgskole er noe vi alle har godt av både for å vokse som person og bli klokere men også et år du aldri glømmer :)