Føler ikke jeg kan være tilfreds alene, er det galt?

Det første man alltid får høre når det er snakk om hvordan man skal håndtere ensomhet, er at man skal først bli lykkelig i eget selskap først. At det er usunt å ignorere det at du ikke tåler ensomhet med å alltid være i et forhold. Og jeg ser den og er enig i det, men jeg føler ikke jeg faller inn under de som dette gjelder. (Det kan være lurt å nevne at jeg er diagnosert med ADHD og aspergers.)

Jeg er faktisk veldig god å være alene, har vært alene siden jeg flyttet ut fra foreldrene, som er over 10 år siden nå. Det var ikke før jeg ble kvitt den sosiale angsten min gjennom samtale og eksponerings terapi jeg fikk problemer med det å være alene. Jeg hadde tenkt på det å få en partner som umulig, siden jeg ble så redd bare av tanken. Men det føles ikke umulig ut lengre, og dermed føler jeg meg eksremt ensom.

Så hvorfor tror jeg ikke jeg kan bli tilfreds alene? Fordi jeg ikke bryr meg om meg selv, rett og slett. Jeg får ingen belønning av å gjøre oppgaver for meg selv (sikkert mye med adhd og gjøre), men når jeg gjør det for andre føler jeg masse belønning. Det er som om mine gode følelser må komme av at noen andre får gode følelser, som om jeg føler meg egoistisk når jeg gjør noe bare for meg selv. Jeg klarer ikke gjøre noe med det, det virker som en stor del av personligheten min.

Så uansett hvor god jeg er på å være alene, føler jeg ikke det er vits med en sånn eksistens. Hodet mitt fungerer ikke, og det virker som om jeg bare kjenner positive følelser gjennom andre. Det er som å spillet tennis alene. Hvis jeg ikke hadde hatt mine nærmeste hadde jeg garantert vært borte for lenge siden. Så er det å bli bedre å være alene en mulighet for meg? Fordi det føles ikke ut som noe jeg kan endre på uten lobotimering ellerno. Det føles ikke egentlig negativt ut engang. “Hjelp jeg er for glad i å hjelpe andre?” Hvordan skal man liksom svare på det?

Håper jeg kan få innspill fra andre synspunkt her, sitter fast alene :P

Jeg har også ASD og ADHD. Det som har hjulpet meg er online vennskap. Jeg var i en gruppechat for en bokserie, vi delte memes, vi tulla med hverandre, delte livsoppdateringer, fake-flirta. Chatten hadde aktivitet hele døgnet. Og det hjalp veldig, fordi det gjorde at jeg ‘aldri’ var alene og kunne hjelpe folk. Jeg spiller også Minecraft online. Jeg hjelper folk å bygge eller grave eller lage pixel-kunst. Jeg liker godt samfunnet vi har laget der, og hvor godt det føles å hjelpe nye spillere. Vet ikke om disse er relevante for deg, men det er verdt et forsøk 🤷‍♀️

Det hørtes koselig ut! Jeg gjorde noe lignende når jeg prøvde å bli kvitt den sosiale fobien. Jeg ble medlem i en tilfeldig discord server, hvor folk fra overalt i hverden chattet, spilte, og så filmer i lag. Men jeg er heldig nokk til å ha en gruppe jeg henger med vær dag. Vi er blitt så mange at det alltid er noen på. Så jeg føler nesten at jeg har for mye sosial omgang på nett, og jeg må mange ganger logge av så jeg kan slappe av. Det er ikke den typen ensomhet jeg sliter med, men den nære typen. Jeg lengter en intim nærhet med noen. Noen jeg kan lære å kjenne like dypt som jeg kjenner meg selv. Jeg lengter etter noen som er på mitt lag, som ikke misbruker godviljen min.

Jeg bare ser ikke hvordan man skal gå fram med slikt. Ensomhet er en av de få problemene man ikke bare kan fikse selv, siden 50% av saken er en annen persjon. Jeg vet at man må være tålmodig, og ikke tenke på det, har lest alle artiklene om det. Det bare hjelper ikke mot smerten å tenke på at man må bare være ensom helt til man ikke er det, og at det er ingenting man kan gjøre for å få et sånn forhold med noen. Spesielt siden jeg har ASD og ADHD, er det enda værre.

Leste alt men forstår ikke problemet ditt

Jeg forstår problemet ditt veldig godt… Sliter med akkurat det samme egentlig