Jeg har fått diagnose sosial fobi flere ganger iløpet av livet, første gang for ca 15 år siden..
Har snakket med flere psykologer og har forsøkt eksponeringsterapi.
Har vel aldri opplevd at eksponering har hjulpet, og har heller ikke fått til å endre tankegang. Ting har heller blitt verre, og jeg har vel forsøkt å akseptere de tankene jeg har og på en måte tilpasset meg etter de, hvis det gir mening (?).
Jeg har jo vært (og er) sterkt plaget av følelse/opplevelse av at alle ser på meg til en hver tid.. alle ser på meg når jeg går til butikken, til postkassen…. Da jeg forsøkte eksponering på sykehuset (fikk i oppgave å gå frem og tilbake i gangen ved hovedinngangen) så trodde jeg likevel at alle så meg, at de visste at jeg holdt på med eksponering..
Det kunne føles som å være helt naken, som om alle så meg og visste hva jeg gjorde til en hver tid, nesten som å være sterkt overvåket ..
Jeg forstår nå i dag - 15 ÅR etter, at folk sikkert har nok med seg selv og at folk kanskje heller tenkte at jeg ventet på noen, skulle på toalettet eller at de bare la merke til at noen gikk forbi dem uten å tenke mer utover det…. 😅
Jeg har unngått MANGE ting i livet på grunn av angsten, og isolert meg de siste årene. Unngått relasjoner….. Og jeg vet ikke om jeg tør å gå ut i livet med «ny tankegang», jeg vet ikke en gang om jeg kommer til å klare å leve etter det i nuet, eller om de samme gamle angst-tankene blir å «ta over».
- Grunnen til at jeg begynte å skrive var først og fremst for at jeg selv er litt sjokkert over at det tok meg så himla mange år å innse dette?! Folk har prøvd å si til meg flere ganger, at folk har mer enn nok med seg selv, men det har jeg rett og slett ikke forstått/ikke trodd på… Har trodd 100% på de tankene om at «alle ser på meg», akkurat som at jeg er et forbanna midtpunkt for alle sammen..
Jeg hører jo hvor «dumt»/«sykt» og urealistisk det er, NÅ………. Men det er også litt flaut å innse at jeg har trodd at alt har handlet om meg…..
Måtte bare få ut noen tanker.
Takk hvis noen gadd å lese, og beklager hvis det ble tungvint å lese (kan skrive litt rart innimellom, og har ikke vært sosial på lenge, så)…