Falsk venn?

Hei!

Jeg skriver her fordi jeg er usikker på om vennene mine er falske venner. Jeg har en mistanke om dette, men jeg er ikke sikker og jeg har gjerne lyst til å lese hva andre synes om dette.

Vi er 4stk i en vennegjeng. Det er meg, Billie, Santi og Hector. Selvfølgelig er navnene falske.

Vi er en vennegjeng som liker å henge rundt når vi har tid og snakke om alt og ingenting. Vi pleier også å lete etter kule og spennende restauranter å spise på!

Hector bor et stykke unna Oslo og må kjøre ca 2 timer hver gang for å møte oss, mens Santi og Billie er bestevenner og kjenner hverandre veldig godt.

Så har vi meg da som er bare en god venn med alle.

Idag la Santi ut et bilde på hans Snapchat story om at han er ute og spiser med Billie. Jeg følte meg utenfor hvis jeg skal være ærlig

Jeg forstår at jeg ikke må bli spurt hver eneste gang når Santi og Billie er bestevenner, så vil de sikkert ha fleksibiliteten til å møtes kun de to også. Er det ikke rart at jeg er den eneste som tar iniativ i gruppen og det var en gang der jeg spurte alle om å henge, men det var bare Santi og Hector som kunne den dagen. Det jeg prøver å si er at ja jeg forstår at Hector ikke alltid kan kjøre 2 timer for å henge med oss, men igjen hvorfor ble jeg ikke invitert til å spise ute med Santi og Billie idag?

Er det slik at Santi prøver å holde meg utenfor?

Jeg har tidligere hatt problemer med vennegjengen der jeg fant meg selv alltid ta iniativ til å spørre om å finne på noe og når jeg ikke gjorde det så møttes vi aldri. Jeg har stått opp for meg selv og fått snakket åpent om dette og de sa at de vil bli bedre på det.

Er Santi en falsk venn?

Hva tenker dere?

Her blir det ganske lite informasjon å gå på. Men om Santi og Billie går ut og spiser bare de to alene, og de er bestevenner fra før av. Så vil jeg ikke si de er falske venner. De bare ville ha litt tid de to sammen.

Falske venner er av min erfaring de som henger med deg fordi de kan utnytte, eller få noe ut av det å henge med deg, uten å gi noe tilbake. Som for eksempel om du er den som betaler hver gang dere er ute og spiser sammen, og de aldri betaler. Da er det jo klart at de vil henge med deg fordi de får gratis mat ut av å henge med deg, men om de ikke finner på ting utenom det. Jeg sier ikke at vennene dine gjør dette, men det er det som kjennetegner en falsk venn i mine øyne.

Men det du beskriver her er rett og slett to bestevenner som vil ut og henge litt bare de to sammen, og valgte å gå ut å spise. Og selvfølgelig, det er lov å kjenne på utenforskap, men noen ganger så er det ikke mer komplisert enn det. Det er selvfølgelig lov å nevne dette for de ved en senere anledning.

Trenger vel ikke være en falsk venn fordi de er ute og spiser uten deg? Og særlig ikke når de er bestevenner fra før?

Synes ikke du skal overtenke det der. Send heller en melding og si at du gjerne hiver deg med neste gang

Så sant! Jeg overtenkte litt der. Takk for hjelp!

Ja jeg er helt enig at falske venner utnytter folk! Ja jeg overtenkte litt der. Tusen takk for hjelpen! :D