Jeg vet jo ikke hva som foregår inni disse som bare snakker om seg selv og som du opplever som ikke interessert i å vite noe om deg. Jeg kan bare dele hva jeg selv tenker om dette. Den eneste måten du faktisk kan finne ut det på, er å spørre dem direkte, eller skrive til dem at du opplever at de ikke er noe interessert i å vite noe om deg, når de ikke spør noe - eller noe sånt. Du har lov til å fortelle dem hvordan du opplever det, og spørre dem om hvorfor det er sånn. Jeg ser egentlig ikke noe problem i å gjøre det.
Når det gjelder det med å være nervøs og dele mye eller dele lite av seg selv og sitt liv, så tror jeg nok at det er en stor forskjell der imellom folk, og kanskje imellom kvinner og menn, at mange er som deg, at de lukker seg når de er nervøse, mens andre blir heller veldig sånn pratesyke eller deler masse av seg selv når de er det.
Jeg kan selv være veldig dårlig til å spørre en mann om ting når jeg er interessert i han, fordi jeg har opplevd å bli avvist når jeg spør om ting eller at de ikke vil dele ting, og jeg vil ikke være for påtrengende. Eller være for nysgjerrig. Eller jeg vet ikke hva.
Jeg tror da også at det er et poeng det du skrev, at kvinner oftest får mye oppmerksomhet på slike datingapper, og kanskje de rett og slett ikke har overskudd til å spørre og være interessert?
Jeg vet ikke om folk ser det på samme måte som deg, at når de søker kontakt med folk på nettet, at de tenker at man skal spørre hverandre og bli kjent på den måten. Selv liker jeg for eksempel ikke så godt hvis kontakt med folk begynner med et “intervju”. Jeg trives best bare å snakke med folk om noe, og så se hvordan kontakten utvikler seg videre. Og jeg trives også egentlig best med at folk forteller det de selv har behov og lyst til å fortelle om, uten å måtte spørre dem så mye. At jeg tenker at det er den andres ansvar å dele det de ønsker å dele, og at folk ikke alltid ønsker å dele alt mulig. Det betyr ikke nødvendigvis at man ikke er interessert i å høre hva andre mener eller hvem de er. Jeg opplever egentlig ikke at man blir særlig kjent med folk med å stille dem spørsmål om ulike ting, men det er kanskje bare meg. Jeg kan gjøre det også, stille spørsmål for å vite ting om folk, men egentlig er det mest sånn en inngang, håper jeg, til en interessant samtale. Det å stille et spørsmål og få svar på det, uten noe utvidelse, er heller ikke så interessant.
Men jeg tror også at man kan bli eller være veldig sånn fokusert på seg selv i slike settinger, at man er så opptatt av å finne noen som skal like en eller man lengter etter noen man kan dele seg selv og sitt med, at man kanskje bare forteller om seg selv, og glemmer å spørre om den andre? Eller at man rett og slett ikke vet eller skjønner at det er ved å vise interesse for andre, at man blir kjent med andre, og man kanskje på slikt kan få det man ønsker seg og lengter etter. Man blir jo også nå bombardert gjerne med at man skal tenke på seg selv og sette seg selv først og sånn, men for å få gode relasjoner så må man jo gjøre det du skriver, å vise interesse for andre mennesker. Hvis man ikke gjør det, og man bare er opptatt av seg selv, så kan man heller ikke få slike gode relasjoner som de egentlig ønsker seg.
Jeg tror også at man kan dele mye av seg selv når man er usikker, fordi det kan føles tryggere når den andre vet mer om en, og ikke tror at man er noe man ikke er.
Men som sagt, hvis du virkelig vil vite det, så kan du spørre dem om det, eller si hvordan det oppleves for deg. Det har du fullt lov til, og kanskje vil det føre til en dypere og mer interessant samtale. Ellers så tenker jeg at det er lov å oppdra hverandre litt ;)
Dette her får meg til å tenke at de har en usikkerhet, eller at de har “lært” at man skal være åpen om det eller det, at det er viktig å presentere seg selv. Det kan være de ikke aner hva de skal gjøre, og så har de lest råd ulike steder om å være åpen om ting, og at de kanskje tar det for bokstavelig?
Når man er nervøs, eller til og med har sosial angst, så er det helt vanlig at fokuset sitt blir rettet mot en selv, og det man tenker at må gjøre eller prestere på. Og at man da også blir dårlig til å ta innover seg den andre eller at man til og med nesten ikke legger merke til den, og enda mindre tenker på å vise den interesse, for man er så fokusert på seg selv og det man tenker at man skal eller må gjøre.