Er dette en ting?

Hei. Til dere damer ute der har jeg et spørsmål. (Eller menn som vet om det)

Jeg merker at 1-2 uker før jeg får mensen (av og til 3) blir jeg ornkelig deppa. Og merker at disse periodene som oftest er før mensen å slutter når jeg får mensen. Er dette en ting eller er jeg bare “heldig” med når disse periodene kommer?

Er det noe jeg kan gjøre for å få det til å helt eller delvis gå vekk? Er aldri noe som skjer for at jeg blir slik det bare skjer helt tilfeldig.

PS: jeg har IKKE depresjon.

Les om PMDD :)

Leste om det nå, var mye jeg relaterte til. Er dette en diagnose? Åssen kan jeg kjekke om jeg har det?

Premenstruell. Det er fullstendig vanlig. Ingen diagnose. Tror ikke det går an å sjekke det.

Tror helsepersonell vet mer om dette. Mulig man kan få bort premenstruell periode med en form for prevensjon. Men da vil jo også mensen forsvinne helt eller delvis. Helsepersonell skal vite sånt… Ja det er riktig at det ikke har noe med depresjon å gjøre.

Lykke til.

Takk for svar

Så vondt, høres ut som PMDD. Jeg har det selv. For meg har antidepressiva fungert og visse kosttilskudd :) hadde tatt dette opp med legen, skriv gjerne ned hva du føler på ukene før mensen. Jeg måtte gjøre det i 3 mnd før en «diagnose» var satt. Lykke til <3

min mensen er veldig uregelmessig Så jeg vet aldri helt når jeg får den av og til får jeg mensen alt for sent eller alt for tidlig så jeg vet ikke helt hva som er ukene før