Hei. Er det noen her inne som er i overgangsalderen og sliter med depresjon, uro og " alt" annet som overgangsalderen kommer med?
Hei. Jeg ser at du skrev dette for en tid siden, men prøver likevel med et svar og håper du fortsatt er “her”. Jeg er også i overgangsaldren og har vært det i noen år. Jeg kjenner ofte på en slags uro, eller bekymring, men er litt usikker på om jeg skal kalle det depresjon. Nedstemsthet er kanskje en bedre beskrivelse for det jeg kjenner på. Denne følelsen har ikke kommet med overgangsalderen, for jeg “er” en litt bekymret (kanskje tungsindig) type. Så uroen ligger der latent og blusser opp når noe trigger det, og kanskje har denne følelsen tatt seg litt opp i den fasen av livet jeg er i nå. Hvorfor vet jeg ikke, men tankene mine kretser en del rundt livsendringer, det som er over og det som er tapt. Det er en slags tristesse, men dette er jo ikke et tema for vinkvelder eller andre lystige lag med venninner. Det kan snakkes om svettetokter og vektøkning, men ikke det som virkelig gjør vondt å tenke på.
Jeg tror generelt kvinner underkommuniserer både overgangsalderen generelt og den mentale delen spesielt. Når jeg møter kvinner i samme alder er det voksne barn, barnebarn, reiser, jobb/karriere, hus og eiendom, interiør og alt annet, som er tema, men for all del ikke psykisk helse. Det er mye fasade… Tausheten rundt dette tror jeg forsterker følelsen av å være deprimert. Jeg tenker det er best om det er legen som eventuelt stiller diagnosen depresjon og foreslår behandling. Men indre uro, nedstemthet og “alt det andre” burde vi kvinner kunne håndtere bedre i samtaler og fellesskap, mener jeg.
Takk for svar. Ja akkurat, det snakkes om alle de fysiske plagene i overgangsalderen, men de psykiske snakkes det ikke om. Jeg har slitt med angst i mange år, men er mye bedre. Nå har jeg en ekkel uro, mest om morgenen. Prøver å finne meg selv nå i denne fasen. Hvem er jeg nå og hva vil jeg?
Så bra at det går bedre for deg! Det er veldig bra at du prøver å finne ut hva du vil. Mange av oss (kvinner sepesielt?) tilpasser oss altfor mye det vi tror er andres forventninger.
Jeg har ikkje erfaring med angst, men indre uro vet jeg en del om. Jeg tror at vi generelt sett snakker lite om uro og bekymring fordi det i mange sammenhenger blir tolket som svakhet, og vi vil ikke fremstå som svake. I arbeidslivet for eksempel. På endel arbeidsplasser må du konkurrere og levere, der er det selvsikkerhet, posisjonering og resultatmål som gjelder. I slike miljø er det lite rom for å utrykke usikkerhet. I sosiale sammenhenger opplever jeg at folk vil gi inntrykk av å lykkes med alt. Med nære venner kan man ta opp sårbare forhold , men selv venner kan vere raske med å gi råd, foreslå løsninger, eller relatere temaet til seg selv, mer enn å lytte og prøve å forstå. Jeg opplever som regel at gode samtaler hjelper meg å dempe uroen, men min erfaring er at man må velge samtalepartner med omhu.