Ensomhet. Savn. Finn venner. Følelser og tanker.
Ikke alltid like enkelt å bestemme seg for hvor et innlegg hører hjemme. Derfor legger jeg dette under ensomhet. Er den følelsen som er sterkest.
Er mange unge her inne. Færre på min alder (bikker snart 64). Og tanker, følelser, savn … er kanskje litt forskjellig for de ulike aldersgruppene. Men ser jo at det av og til dukker opp noen som, akkurat som meg, har noen år på nakken og en solid dose livserfaring. Og etter mange år i arbeidsliv og organisasjonsliv, og med de forskjellige familiefasene bak seg så sitter en her da.
Men for all del: Har møtt mennesker opp gjennom livet som er unge med em modenhet i tilnærmingen til livet som matcher de på min egen alder, akkurat som jeg har møtt de på min alder som ikke har møtt på noen utfordringer og derfor ikke har særlig erfaringer i ryggsekken. Så sånn sett er det ikke alltid at alder spiller så stor rolle.
Ser noen har skrevet om stemmen. Hvordan den påvirkes fordi en ikke lenger snakker med noen hver dag. Hvordan den blir crispy. Og kanskje litt sår.
Hadde jeg vært 40 år yngre ville sexbehov sikkert vært et av hovedfokusene i dagliglivet. For all del, hadde ikke sagt nei til det nå heller, men det er ikke lenger hovedfokus. Og det må være lov til å snakke om det også, det som normalt er en stor pg viktig del av livet for de fleste som har levd noen år.
Nå er Avnet mer i retning av bare å kjenne på nærhet. Naken hud mot naken hud, bare være nær og kjenne varmen. Selv bare det å kjenne en kropp inntil seg, noen som ligger i armkrken mens en bare er stille sammen eller småprater mens en ser en film eller filosoferer over dagligdagse utfordringer eller verdensproblemer.
Noen en kan få være der for og være den beskyttende armen. Men også noen en kan tillate seg å være liten og sårbar sammen med. Og ikke minst: Uten å måtte starte på nytt og gjenta seg selv.
For min del så har jeg forsøkt å være aktiv: Tar del i frivillig arbeid og har mang en gang vært sparringspartner/Coach for tidligere kollegaer og venner som har hatt behov or det.
Men som så mange andre så lager jeg en fasade. En maske med smil som gjør at de fleste tenker at “han går det jo bra med”. Men det er på utsiden veldig ofte. Når røret er lagt på eller døren lukket og jeg sitter der for meg selv igjen … Vel, det er ikke så mange som vet noe særlig om hvordan jeg egentlig har det.
Har noen få, en håndfull, venner. Men også de blir forskånet fra å høre noe særlig om hvordan jeg har det. Har forsøkt å være ærlig og rett på sak, men det er noe rart som gjør at masken fort kommer på plass og en fremstår på en annen måte.
Så er det også sånn at den håndfull med venner jeg har er menn. Vi kan nok snake om så mangt, men det er et savn med det jeg beskriver som “et feminint perspektiv”. Både mår det gjelder hverdagslige utfordringer og de store perspektivene. Mars og Venus. De berømte forskjellene. Livet er ikke like helt det samme uten. Selv om det kanskje er på godt og vondt.
Når en havner utenfor arbeidslivet så påvirkes også økonomien. Helt naturlig det. Men skal en finne noen for eksempel på nett så koster jo det skjorta også. Og så føler jeg at det er mange moralske pekefingre på mange såkalte datingsider. Alternativet er en del gratissider men der hvor en i “gamle dager” kunne prate om alt, også seksualitet, lyster, fantasier og behov, ja de har blitt til sider hvor en kjapt forsøkes linket til Onlyfans eller andre betalingssider. Og da er noe av sjarmen borte for min del..
Ensomhet. Savn. Finn venner. Følelser og tanker.
Ikke alltid like enkelt å bestemme seg for hvor et innlegg hører hjemme. Mulig at det jeg har skrevet hadde hørt hjemme under tanker og følelser i stedet. Og et håp om å finne en venninne som føler på noe av det samme skulle kanskje lagt under Finn venner. Eller på en helt annen side.
Følte bare for å få noe ut. Og kanskje sitter det ei østfolddame som føler på noe av det samme og leser dette og tar kontakt.
Hvem vet …
Ønsker alle en fin oktobersøndag. Bare to måneder igjen til første søndag i advent og på vei inn i en periode med mørke høst og vinterkvelder. Alene?