Kanskje noen har erfaring. Orker ikke spørre på reddit aka the toxic wastelands.
Jeg har 2 fornavn, alenestående og ikke knyttet med bindestrek. Noen ganger i livet har jeg brukt det første, andre ganger det andre. Nå er jeg litt lei av å ha 2 og ønsker å fjerne det første.
F.eks. jeg heter Ole Banan Dingo Hansen.
Og jeg nå vil hete Banan Hansen.
Mellomnavnet er etternavn til min biologiske far som jeg aldri har kjent (forlot når jeg var 2) men som jeg gjennom livet har blitt kritisert for å ha relativitet med da det visstnok var en bad guy og navnene knytter kun til traume og negativitet. Det første fornavnet er fra hans fornavn. Samboer kaller meg kun ved andre fornavn, noe som kanskje motiverer meg litt til å kun ha det. Ikke av noe spesiell grunn, hun synes bare det er lettere enn å si begge og har blitt vanesak. Samt at det andre er mer vennlig internasjonalt enn det første. En del fordeler egentlig.
Så tenker nå i voksen alder å forenkle navnet. Spørsmålet er mest om det praktiske. Siden jeg beholder andre halvparten av fornavn og samme siste etternavn, trenger jeg å få nytt pass og bilsertifikat, bankkort osv? Eller vil det være likt nok fremdeles.
I en evt. kontroll o.l. er det jo disse tingene som er ID, og de må ta kontakt med skatteetat/folkeregister for å samsjekke som er relativt lite sannsynlig. Og når de først gjør det, har de jo vel også tilgang på navnebytte derfra hvis man virkelig vil gå til verks.
Og hvis jeg signerer Banan Hansen fra i dag av, og det står Ole Banan Dingo Hansen på ID, så bør jo ting kunne gå gjennom det meste fortsatt siden det er jo deler av samme navn, som om jeg bare foretrekker det.
Hvorfor ikke bare gjøre det uten å bytte legalt? Vel… slippe å tenke over det mer, kanskje.