Dagen derpå!

Har lenge hatt lyst til å dele litt med dere om hvordan dere har det etter at dere har vært på fest og hvordan dagen/dagene deres er etterpå. Jeg sliter med angst å depresjon og har gjort det i mange år. Gått så mye i terapi og medisiner men fortsatt så føler jeg at veien til et bedre liv er fortsatt veldig lang.

Jeg er veldig forsiktig med alkohol for jeg vet at jeg blir så fryktelig dårlig dagene etterpå og da mener jeg ekstremt dårlig psykisk. Jeg er aktiv å trener jevnelig, har en 50% stilling hos en arbeidsplass og studerer 50% så prøver virkelig og få til noe i livet. Så når jeg er ute med venner og drikker så blir jeg som mange andre mye bedre psykisk der å da og den følelsen av vonde tanker som bare legger seg i dvale og du føler deg frisk for å si det sånn så er det en følelse man ikkje vil miste. Men når dagen derpå kommer så er det akkurat som at hodet mitt bare legger ned all motstand mot vonde minner og følelser det fører med seg og det blir en overhengende tristhet som man tror at man har jobbet seg gjennom blir født på ny med enda kraftigere følelse.

Det blir så kraftig at angsten virkelig griper taket og jeg er dårlig i flere dager og noen ganger uker med tristhet og mye gråting. Jeg drikker sjeldent kanskje 4-5 ganger i året å det her er skremmende at det skjer hvergang. Vet at fyllenerver er vanlig men det her er ekstreme tilfeller og man blir suicidal av det for man blir helt på tuppa å redd. Så er det noen som har opplevd noe lignende etter en fest?

Drikk med måte, slik at du husker hvor du har vært og hva du har gjort. Da har du saklige tilsvar til fylleangsten som prøver å trekke deg ned. Når du har gjort dette mange nok ganger blir det en vane, og fylleangsten vil ikke plage deg mer. Lykke til!

Slik du beskriver det, så tror jeg det vil være bedre for deg å la være å drikke. Det er den beste måten å unngå å få disse dårlige dagene på. For noen er det rett og slett bedre å la være å drikke, fordi konsekvensene av å drikke er så ille. Og jeg opplever det du skriver, som ille. Og hvis du vil slutte å drikke, så finnes det steder hvor man kan søke hjelp og støtte om det.

Du skriver at du allerede drikker sjeldent.

Det høres ut som følelsene dine mer igjen kommer opp etterpå. For meg har det vært sånn med andre ting, at det har vært ting som har gjort at jeg følte meg godt, og så kom det vonde etter på som en stor kraft og slo meg ut igjen. Det som hjelper meg mot det, er å passe på å ha nok kontakt med meg selv og hvordan jeg føler meg, i løpet av dagen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er som om det er viktig at jeg ikke skyver alt hvordan jeg har det helt unna, for da får jeg denne opplevelsen etterpå. Og jeg tror at det er slik at selv om jeg føler at jeg har det bra der og da med å ha skjøvet følelsene mine helt unna, så har jeg egentlig ikke tatt hensyn til meg selv da, fordi jeg har ikke hatt kontakt med meg selv, og at det derfor blir så ille etterpå. Jeg vet ikke om det gir mening for deg?

Det høres jo på en måte rart ut at man ikke har det bra selv om man føler at alt er bra, men det er slik jeg opplever at det har vært for meg. At den eneste måten å føle at jeg hadde det bra på der og da var å skyve meg selv unna, og at det gjorde så vondt etterpå.

Kanskje du heller har behov for å få lov til å ikke bare ha det bra, sammen med vennene dine? At du har behov for å være deg selv, og ikke den alkoholen får deg til å være?

Jeg vet ikke om du får noe ut av dette, men det er det jeg har å dele av erfaringer i forhold til dette.