Berg-og-dalbane av følelser.. Hjelp?

Er ikke ofte jeg må ty til hjelp men nå kjennes det på hele meg at noe snart svikter.

Jeg har de siste månedene hatt det ganske så bra når det kommer til depresjon… Jeg har fått nye piller (Bupriprion og Sertralin), der førstnevnte er den nye, og etter jeg begynte på dem var det veldig lite depresjon.

Dette varte i flere måneder, før noe merkelig har begynt å skje…
Jeg får helt plutselige “random” følelser av håpløshet, depresjon og mangel på vilje/ork. Dette er HEFTIGE følelser som gjør at jeg stopper helt opp og må ta en pause mens det går over, noe som er enda merkeligere; Denne følelsen varer i maks 5 sekunder før det går over, og jeg er tilbake til normalen… Ofte er det snakk om 1-2 sekunder med denne følelsen, der alt er håpløst.

Når “øyeblikket” er over, er alt normalt igjen, med et lite snev av følelsen igjen. Jeg fortsetter som vanlig og så kan det skje igjen, helt plutselig, enten om 5 minutter eller 3 timer.

Dette har blitt værre… MYE værre… Det startet for noen uker siden der jeg fikk kanskje ett eller to “anfall” iløpet av dagen, men har blitt værre og værre frem til nå, der de skjer noe lignende hvert 20 minutter eller mindre.
Nå tærer det skikkelig på og jeg vet ikke om jeg orker å vente helt til mandag for å ringe og få hjelp. Det sliter så sinnsykt på meg, og jeg er så sykt sliten…

Det verste av alt er at jeg ikke har noe å være deprimert over, ingenting som skjer eller skjedde… Ingen død i familien, krangling med kjæresten eller mobbing… Ingenting slikt. Disse anfallene gir meg en følelse av depresjon uten at jeg forstår hvorfor.

Hvorfor blir jeg så deprimert med en følelse av håpløshet uten grunn? Noen som kjenner seg igjen eller har tips?

Jeg har ikke akkurat tips til deg.
Men kan det være bivirkning av medisinen? Den nye du har begynt på?
Hva, dersom du har snakket med ham/henne, sier legen din om det/dette?

Ah, mulig jeg glemte å skrive det, men den nye medisinen jeg begynte på er for å hjelpe med humøret. Jeg begynte å miste effekt av den vanlige anti-depressiva, så jeg fikk beskjed om å prøve med samme piller som før + den nye medisinen. Dette hjalp veldig en god stund, men det er disse merkelige og ubehagelige plutselige anfallene som plager meg…

Åja, denne medisinen er for å hjelpe på humøret. Kunne jo også ha tenkt på det, jeg altså:-). Eller lest det du skriver skikkelig.

Jeg kan iallefall skjønne at dette er ubehagelig, når følelsene kommer så plutselig og ofte og er så sterke.
Ringte du noen/lege på mandag? Hva sa de/han/hun?
Høres jo uutholdelig å gå sånn iallefall, når følelsene dine er så uforutsigbare og sterke.

Endte ikke opp med å ringe nei, det har bedret seg litt igjen de siste dagene, heldigvis.
Det er som sagt, utrolig slitsomt når det først skjer. En mister jo all moral og arbeidslyst, og må jobbe seg opp igjen for å få det tilbake.

Jeg drikker derimot veldig mye energi drikke, så jeg lurer litt på om dette kan ha innvirkning på tablettene. Har drukket ganske mye det siste året, da det hjalp veldig med å slutte med alkohol (edru 1 år neste måned).
Tenker derfor jeg skal prøve å kutte veldig ned på energidrikke, se om det hjelper. Det er bare sukkerfri energidrikke jeg drikker, så det kan ikke være “sukker kræsj” heller.

Høres lurt ut.
Å prøve å kutte ned på energidrikkene. Hadde jo vært veldig fint dersom det bare er noe veldig enkelt du kan gjøre med problemet (dersom det ikke er/blir veldig vanskelig å slutte med energidrikker da. Da er det jo ikke en enkel løsning å slutte med dette, selv om det ville være en enkel løsning i forhold til de sterke følelsene som bare plutselig kommer).

Dag 1 uten energidrikke i dag har vært preget av mye raseri og sutring, men særdeles lite av disse følelses kræsjene… mulig vi er inne på noe her. Lov å håpe ihvertfall 😅

Høres veldig lovende ut. Da må du bare holde ut en viss periode med raseri og sutring:-), så kanskje det ordner seg av seg selv.

Har helt glemt ut å svare her, og å holde noen oppdatert… Men jeg kan da bekrefte at det var energidrikken / koffein som var problemet!

Jeg har ikke drukket noe koffein de siste dagene, og allerede på dag 2 var det nærmest ingen “kræsj”. Livet går mye bedre, kræsjer ikke mer, og føler at jeg har mye energi selv om jeg ikke drikker energidrikke.

Så da kan jeg definitivt foreslå å kutte ut koffein hvis en har lignende problemer. :)

Så bra! At du fant ut av det. Og egentlig helt på egenhånd også.
Et eksempel, synes jeg, på ens egne styrker. Jeg tror, som Richard her inne (og kanskje mane/noen flere tenker/mener) at løsningen på vået/våre egne problemer ofte ligger i oss selv. De er vi selv som finner/vet løsningen på dem.

Veldig sant. :)

Daaaa var det tilbake igjen. Jeg sluttet helt med energidrikke, men plutselig for noen dager siden dukket det opp igjen. Langt ifra like ille som før, men det blir værre og værre med dagene som går, slik som sist. Aner ikke hva som kan trigge det, og hvorfor det skjer… Skal snakke med legen på tirsdag, håper han har tips.

Snakket med legen? Hadde han noen tips?
Nå har du jo eliminert noe som iallefall tilsynelatende hadde noe å gjøre med disse sterke og helt “random” følelsene da. Det var nedslående at det (den enkle løsningen med å slutte med energidrikk) ikke hjalp.

Ja, nå skal jeg prøve en helt ny type medisin. Skal sakte slutte helt på Sertralin over en periode på en uke, for så å starte på den nye… Andre dag på halv dose, og det kjennes godt på kroppen. Blir ikke kjekt de neste dagene uten noe som helst sertralin i kroppen :/

Har begynt med energidrikke igjen nå, så håper det kan holde meg oppe litt til de nye tablettene tar tak ;P

Ja siden det ikke var energidrikken sin feil allikevel så kan du jo like gjerne drikke denne😊.
Og iallfall dersom det gir deg noe positivt😊. Egentlig, synes jeg😊, litt kjekt å slippe å slutte med noe du liker/har nytte, utbytte av😊.
Håper du får nytte av den nye medisinen. Høres lovende ut alt.

Ja, vi håper på det beste. :)