Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan man skal opptre og forholde seg til pårørende, når man har fått beskjed om at man skal dø om ikke så alt for lenge.
Det var da utrolig trist å høre - har du fått en slik beskjed …?
Hvis dette hadde vært meg, hadde jeg forsøkt å ta vare på hver eneste dag av tiden som ville vært igjen, og anbefalt det samme til menneskene rundt meg - dog uten å ta meg selv altfor høytidelig; la oss ta vare på og sette pris på øyeblikket.
Døden er ikke noe folk vanligvis forholder seg til, slik at dersom de kommer i en situasjon der dette får en altfor alvorlig ramme, vil mange antagelig vike unna da man blir usikker på hvordan man “skal” oppføre seg, men senker man skuldrene og gjør dette enkelt, blir budskapet mer forståelig: La oss sette pris på det som er her og nå, for snart er tiden min ute.
Dette gjelder i bunn og grunn oss alle; når et nytt år begynner, har man følelsen av at man har så mye tid foran seg, men før man vet ordet av det, er det Jul igjen og året er forbi - det samme gjelder livet; slutten venter oss alle, og hver dag, hvert øyeblikk av skjønnhet som man kan oppleve og glede seg over er det siste i sitt slag, og kommer aldri, aldri tilbake igjen.
Slik at hadde dette vært meg, hadde jeg formulert dette på denne måten; da blir det enklere å forstå og forholde seg til.