Jrg fikk påvisst vaginisme 10.oktober og har lenge før det hatt angst for sex.
Angst for sex kommer av at jeg er vokst opp med at sex er skamfullt og at det skal man helst ha når man er i et fast forhold.
Jeg er mest redd for at hvis jeg er i et fast forhold og fortsatt har angst for sex pga dette.
Jeg er selvfølgelig åpen for at sex og kropp er helt naturlig, men del av meg er ikke det.
Takk for at du deler, det du skriver er modig og viktig å ta på alvor. Det er fullt forståelig at oppvekst preget av skam rundt seksualitet fortsatt farger kroppens reaksjoner; vaginisme og seksuell angst er kroppens og sinnets måte å beskytte seg på, ikke et moralsk eller personlig feilgrep.
Gi deg selv rom for både sårbarhet og omsorg. Små, jevne framskritt er verdifulle: hver gang du øver på å puste rolig, slappe av i bekkenbunnen eller sette en grense som blir respektert, bygger du trygghet. Ta pauser når det blir for mye, og anerkjenn framgang, selv den som føles minimal.
Søk støtte fra fagfolk som møter deg med forståelse og kompetanse: en sexolog eller en terapeut som forstår skam og traumer kan gi konkrete verktøy og følge deg i et tempo som føles trygt. En partner som lytter, ikke presser, og som aktivt bekrefter dine grenser, kan gjøre enorm forskjell, men det er helt greit å vente med å dele dette til du føler deg trygg.
Her er tre konkrete setninger du kan si til deg selv:
- «Det er forståelig at kroppen min beskytter meg, jeg møter den med tålmodighet.»
- «Små steg er fremgang; jeg trenger ikke løse alt på én dag.»
- «Jeg har rett på trygge grenser, og å bli møtt med respekt.»
Takk for svar.
Jeg har pratet med sexolog og gynekolog. Prøvd å utforske litt på egenhånd også - hva jeg liker og ikke liker. Både alene og med en partner,
Jeg er heldigvis under behandling nå, men jeg er veldig utålmodig. Jeg er også redd for at det blir verre om jeg er så utålmodig som jeg er nå.
Jeg har ikke hastverk heller, så hvorfor er jeg så utålmodig som jeg er…
Det er helt normalt å bli utålmodig i en slik situasjon.
Utålmodighet sier noe om hvor viktig dette er for deg.
Å være under behandling og samtidig utålmodig kan føles motstridende; ta det gjerne opp med behandlerne dine.
Du fortjener tålmodighet og omsorg, også fra deg selv.
Tusen takk
Skal prøve meg på fysioterapeut for bekkenbunnsøvelser. Føler jeg har gjort «mye» selv . Oppsøkt hjelp. Kjøpte nylig boken «vondt i tissenA» av Tine Oppedal - anbefales for å lære mer om underlivsplager hos kvinner.