Angst for å ta Sobril! Noen tanker? ):

Hei. Så, angsten min har vært skyhøy de siste ukene, og særlig den siste uka. Har enn så lenge klart å holde meg unna brettet med Sobril som legen har skrevet ut til meg, men har hatt lyst til å ta en tablett hver dag og fått dette anbefalt av familie, men har ikke turt i frykt for mulige bivirkninger. Angsten min gir meg en konstant frykt for å besvime og det føles som om at det skal skje når som helst. Og er redd for at de beroligende tablettene skal forsterke denne følelsen av å svime av. Vet at en vanlig bivirkning er døsighet/sløvhet, og frykter at dette skal føre til besvimelse. Er rett og slett redd for å skulle la kroppen min slappe av, for føler liksom at jeg må slåss mot angst-symptomene hele tiden for å unngå at kroppen min skal kortslutte. Er så redd for å miste kontrollen enda mer, at tabletten skal gjøre at jeg mister fullstendig kontroll over kroppen min, og at jeg som sagt dermed svimer helt av, eller i det minste begynner å dissosiere mer. Hva om kroppen min ikke tåler tabletten og jeg får en allergisk reaksjon. Men samtidig så klarer jeg nok ikke å gå rundt enda en hel dag til med all angsten min. Skal snakke med lege i slutten av uka angående psykiatrisk hjelp og var hos legen for noen dager siden, som utførte noen tester på meg der alt var fint fysisk. Merker også at symptomene kan bli noe svakere ved noe distraksjon, så dette kommer nok bare av angsten og all konstant fokusering på symptomer.
Så hva tenker dere? Bør jeg ta sjansen på å ta en Sobril i dag eller bare holde ut ubehaget selv om det gjør meg veldig suicidal og hindrer meg i å fungere? Blir ikke noen studier slik det er nå, for eksempel. Tror dere at frykten min angående angstmedisin (Sobril) er reell? Eller er det trygt å ta i en liten periode? Vil helst ikke ta Sobril om det ikke er noen stor sjanse for at jeg føler meg bedre etterpå og heller verre, så om noen her inne kan litt mer om Sobril enn meg/har brukt dette selv, kan dere fortelle litt om den og om hvordan den virket på kroppen din? Har jeg grunn til å bekymre meg? Det er så typisk å ikke tørre å ta medisin fordi man er redd for bivirkninger, uff xD Håper på noen kloke svar/råd her! Hadde trengt det! Takk til eventuelle innspill (:

Sobril skal hjelpe deg å bli roligere, men de fleste blir litt sløv. Har tatt sobril for en liten periode før

Jeg tar Sobril, det hjelper på angsten. Jeg blir ikke verken trøtt eller sløv. Tar en liten dose.

Jeg skjønner tankegangen din om at du ikke vil la kroppen din slappe av fordi du føler at du må slåss mot angst-symptomene, men all den angsten og alle tankene dine er et tegn på overaktivering på at du faktisk trenger å slappe av. Noen beskriver det som om angsten blir sterkere når man slåss mot den, men at hvis man ikke gir den så mye oppmerksomhet, så kan man merke at den trer i bakgrunnen, slik som du jo merker med distraksjon.

Det å øve seg på å fokusere på konkrete ting, her og nå, kan være til god hjelp for å få roet ned systemet.

Angsten er egentlig ikke farlig, selv om det jo kjennes slik. Den får en jo til å tro at det er noe som er veldig farlig og at man må være på vakt, men man trenger ikke å høre på det. Man kan i stede vise seg selv at det er ting her og nå som ikke er farlige.

Det høres lurt ut å få psykiatrisk hjelp.

Jeg har ikke noen erfaring selv med medisiner, så jeg kan ikke bidra noe der.

Jeg sliter med nøyaktig samme følelse som du nå. Jeg har ekendig nattesøvn og hodet er på en annen planet. Jeg hsr atarax liggende men er extremt usikker om jeg skal ta den eller ikke. Jeg har tatt atarax lenge og den slutter å virke etter en dtund så det er noe shitt. Mye dritt bivirkninger også. Har tatt Sobril til tannlegedkrekk og den blei j rimelig slått ut av. Den gang visste j ingenting om bivirkninger. Men desverre har j lest meg fir mye opp på sånne ting og det er nesten som kroppen min også leser det og liker det ikke. Jeg får mer abgst av å ta tabletter på dagtid. Jeg er som du, er redd for å si til kroppen at den kan slappe av , og da når virkningen kommer ligger d en angst i bakhodet uansett. Jeg blir sløv i hodet. Og det er j allerede fra før så jeg takler ikke drn følelsen dobbelt opp. Så jeg tenker å ta en litt større dose og sovne på for å omtrent lamme hodet mitt.

Jeg bruker sobril for å ta de værste toppene når jeg har mye angst nå i ca ett år. Det har vel forskjellig virkning på alle, både i hvilken styrke du har fått og hvordan du reagerer på virkestoffene. På meg virker sobril veldig bra (15mg) - når jeg trenger det. Prøv deg frem… ta en halv tablett først om du er redd for virkningen… og selvsagt holde deg unna alkohol og bilkjøring.