Jeg vet ikke om noen andre kan kjenne seg igjen i dette, eller om det bare er meg.
Jeg har hatt en del utfordringer gjennom livet som jeg har tenkt bare er “sånn jeg er”, eller noe alle sliter med i større eller mindre grad.
For noen år siden fikk kusinen min en autismediagnose. Da leste jeg litt om det, og kjente meg faktisk igjen i en del ting – men jeg la det fra meg og tenkte ikke mer over det.
I det siste har en kollega nevnt flere ganger at jeg kanskje kan ha ADHD. Kollegaen har det selv, så hun vet jo litt om hva hun snakker om. Jeg prøvde først å avfeie det, men jo mer jeg tenker på det, jo mer begynner jeg å lure.
Samtidig har jeg også snakket med familien om autisme et par ganger, og jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje heller kan være på spekteret – eller ha trekk fra begge deler. Jeg vet at ADHD og autisme kan overlappe en del. Jeg har sett en del videoer, lest artikler og tatt noen tester på nettet som antyder at jeg kan ha trekk som passer inn.
Jeg vet bare ikke helt om jeg bør oppsøke noen for å få det utredet.
Jeg har følt meg ganske flat lenge, men akkurat nå føles det litt lysere – selv om jeg ikke helt stoler på det. Det føles som om jeg går og venter på at det skal bli tungt igjen.
Jeg trives på jobben, men den tar veldig mye energi. Livet mitt føles ofte som jobb og hjem med katten min, og litt tid med familien (som som oftest er hyggelig). Når det gjelder venner, har jeg én jeg virkelig trives med, og noen andre jeg egentlig bare synes er et ork å holde kontakt med. Jeg vet ikke engang helt om vi egentlig er venner lenger.
Siden jeg føler meg så flat, og ting som pleide å være gøy ikke føles sånn lenger, lurer jeg på om det kanskje kunne vært lurt å snakke med noen.
Problemet er bare at jeg ikke har hatt så gode erfaringer med psykologer tidligere. Jeg er redd for at de ikke skal ta meg på alvor, eller bare feie det jeg sier bort.
Har noen erfaringer eller forslag til hva jeg burde gjøre?