Hei! Jeg har gått og tenkt litt på om jeg kanskje har noen trekk som ligner på angst, autisme eller ADHD. For dere som lever med en av disse diagnosene – hva har dere selv lagt merke til som typiske tegn eller situasjoner i hverdagen? Jeg kjenner meg litt annerledes, men er usikker på hva det egentlig betyr.
Hei, god dag til deg.
Kjempe fint at du søker tips og råd. Jeg kan svare deg på spørsmålene dine, faktisk siden jeg har adhd og tilleggsvansker som innebærer b.l.a angst.
ADHD er veldig kompekst, og ikke alltid lett for folk å skjønne seg på,spes ikke de uten denne diagnosen. adhd kan komme med en autismespekterforstyrrelse også, og her virker det som at du trenger og er i behov av grundig utredninger for å kartlegge hva “dine symptomer” er.
ADHD er typiske tegn på hyperaktivitet,konsentrasjon, impulsiv og oppmerksomhetsvansker, som kommer i ulike grader og med tilleggsvansker. Det er forskjellig fra person til person hvor " store vanskene" er og hvilke hjelp man er i behov av sine utfordringer.
ADHD kan komme med så mange, men det er viktig å også bemerke seg at til tross for negative trekk, er det mange positive trekk ved adhd likså som for de som har autisme i tillegg.
Ubehandlet adhd kan gi utslag i vedvarende angst tilstander og depressive lidelser som opprettholdes grunnet den faktiske " kjernen til årsak til problemene", som jeg liker å kalle det ikke blir fanga opp. Det er masse " annet shit" man kan utvikle om man ikke får rett hjelp med den rette diagnosen sin. Snakker av erfaring. Som kan virke på deg at handler om en adhd + tilleggsvansker, slik du mistenker og fremlegger her. Det er viktig å få grundig utredninger, og utelukke annet. Jeg kan masse om dette da jeg har vært og fortsatt er kasteball i systemet. Det har heldighvis roet seg noe, men fortsatt så føler jeg på det.
Adhd kommer i så mange varianter, typer, grader og sjeldent alene. Jeg ville tatt opp det du strever med med fastlegen din og bedt om en henvisning til spesialist. Er det noe mer du lurer på, kan du alltids snakke med meg, ( send meg gledelig en pm) siden jeg har adhd+damp, ptsd, og tilleggsvansker knyttet opp mot adhd diagnosen jeg får behandling for.
Hei!
Du skriver du får behandling for adhd og tilleggsvanskene dine, kan du fortelle mer om hva slags behandling?
Jeg har adhd, aldri fått hjelp for den, sliter med utbrenthet på 7. året, angst som styrer livet mitt og depresjon pga hele situasjonen.. bare lurer på hvor jeg skal starte og hva med.