Fikk beskjed fra sjef at jeg må sette grenser for kollegaene mine. De har lett for å utnytte meg og jeg liker å være snill. I dag sa jeg klart og tydelig i fra til en kollega at de fortyrret meg men etter det så har jeg vært lei meg siden. Det jeg ikke forstår er hvorfor jeg blir lei meg når jeg gjorde noe riktig for meg selv.
Hei.
Så bra at sjefen din støtter deg i det å sette grenser ovenfor andre slik at de ikke skal utnytte deg.
Når man gjør noe som er godt for en, men som man aldri har gjort før eller har gjort for lite, kan det komme slike reaksjoner. F.eks. fordi man før tenkte at det riktige og viktigste var å være snill, og at det kan føles litt ut som å miste den man var eller den man trodde man skulle være. Eller så kan man bli trist fordi man kan kjenne på en sorg over å ikke ha gjort dette for en selv tidligere. Det kan være forvirrende med disse følelsene når man har gjort noe man vet egentlig er riktig, men det betyr ikke at det ikke er riktig for deg likevel.
Min erfaring er at det beste er å la disse reaksjonene få komme, men samtidig ikke la dem få stoppe en fra å gjøre det som er bra for en. Og at når man fortsetter å gjøre dette, når du fortsetter å sette grenser for deg selv, så vil det etter hvert bli lettere, og til slutt naturlig å gjøre det.
Jeg er bare glad når folk setter grenser for meg, når de sier hva de liker eller ikke liker, så jeg hadde satt pris på om du gjorde det. Det er ikke nødvendigvis snilt å ikke sette grenser for andre. Og du fortjener jo også at du er snill mot deg. Det er jo ikke slik at de andre bare skal få gjøre slik som de vil, når det går på bekostning av deg.
Jeg syns det er bra at du fikk sagt i fra, og jeg heier på deg. Det kan være veldig vanskelig å sette grenser når man ikke er vant til å gjøre det, men det er så viktig for en selv at en gjør det.
Da har du en oppgave å løse med å finne ut av hvordan - men utfordringen er at ingen andre egentlig kan fortelle deg hvordan du skal løse den.
Andre kan bare fortelle hva som har fungert for dem selv, og det er ikke sikkert det samme vil fungere for deg.
Kan du ha lært denne holdningen av noen andre? I så fall hvem?