Hva vil det si å “akseptere”? Å gå videre?
Det kommer jo helt an på konteksten.
Det er jo et svar det. Jeg har virkelig ikke peil på hva aksept betyr i psykologisk forstand. Noen prater om å akseptere alt.
Mange prater om mye hele tiden. Jeg foretrekker å løse problemer isteden.
@Frikar-1 Det høres da litt ut som at det å «akseptere alt», er litt motsatt av hvordan du tenker. Men det å akseptere alt, selv om jeg fortsatt ikke forstår konseptet, er også å løse problemer på en måte, etter at man har vært i problemløsningsmodus og stanget hodet mot de samme problemene i aldri så lang tid. Løsningen på problemene som gir stress og grubling blir å slutte å prøve å løse dem. Det er i alle fall det jeg tenker er potensialet i aksept. Jeg vet bare ikke helt hvordan det skal gjøres i praksis.
Jeg får ikke helt tak på konteksten her. Er dette noe en psykolog har sagt? Slik jeg kjenner begrepet brukes det på 2 måter. Det ene er at folk bruker det for å slippe å stå til ansvar for sine egne handlinger ovenfor andre. Det andre handler om å akseptere realitetene - de tingene man ikke får gjort noe med. Sistnevnte forutsetter at man har sikker kunnskap om realitetene.
Hvis aksept ikke har noe psykologisk effekt utover det vi med sikkerhet kan vite så er det nok ikke det jeg leter etter. Aksept har jeg hørt nevnt så mange ganger, både av psykologer og andre. Anthony Hopkins blant annet, sier at han aksepterer alt, ifølge en Facebook post.
Jeg tror heller ikke det er det du leter etter. Men som sagt er det en kontekst her jeg ikke får helt tak på.
Konteksten er problemstillinger jeg står fast i, som jeg nok aldri finner tilfredsstillende svar på. Men jeg vet ikke, så om aksept først kan komme etter viten, så er det ikke rette metode.
Det er den eneste måten jeg kan forstå konseptet på…
Det neste steget må kanskje være å akseptere uvissheten
Hvis man virkelig har mestret aksept så aksepterer man det om man en dag står i lekeparken til mr «Jigsaw» og den eneste løsningen er å leke. «Alt» er alt. Jeg misunner dem som er på det nivået.
Riktig. Da leker man med, samtidig som man pønsker ut en fluktplan.
@Frikar-1 Ikke bare det, man aksepterer også at fluktplanen kanskje ikke funker