Hei! Jeg er 30 år og sliter med sterk helseangst rundt ALS.
I november 2022 merket jeg at venstre håndledd roterer litt “hakkete”. 01.03.23 var jeg hos nevrolog – normal nevrologisk undersøkelse (ingen EMG da). Siden den gang har ting vært stabile:
• Ingen tap av styrke eller funksjon (skriver, åpner korker, jobber som vanlig).
• Ingen tale-, svelge- eller pustevansker.
• Skuldre blir fort slitne når jeg holder armene oppe.
• Av og til nummenhet i ring- og lillefinger, mest i bestemte stillinger.
• Muskelrykninger kommer og går.
• I det siste en mild tilsvarende følelse i høyre arm.
Jeg jobber som mobilkranfører (mye statiske stillinger/bøyde albuer) og er mindre aktiv enn før.
Hodet mitt henger seg likevel opp i “tanken om ALS”. Jeg googler, tester klypegrep og kjenner etter hele tiden, og det forsterker bare angsten. Jeg vet at forløpet mitt ikke passer helt, men klarer ikke slå meg til ro. Har fastlege og vurderer EMG for ro i sjela.
Spørsmål til dere:
• Noen som har opplevd lignende og fått ro i helseangsten? Hva hjalp konkret?
• Tips til å bryte sjekke-/google-spiralen (CBT/ERP-teknikker, “bekymringstid”, apper/øvelser)?
• Hvordan håndtere kroppslige symptomer uten å trigge mer angst?
• Erfaringer med psykolog/CBT for helseangst eller e-mestring i Norge?
Er selv i en vanskelig tid med ekstremt mye helseangst. Har vært plaget med det siden 2018, og i 2020 kom Als-angsten. Fikk kognitiv behandling og trodde at jeg var blitt relativt frisk.
Men så fikk jeg leamus i høyre arm 21 august som aldri forsvant. Eller, i begynnelsen var den tilstedet i 3uker med lite stopp, så hadde jeg 10 dager med opphold, så ble det tre nye uker med av og på (mest på), så 14 dager uten/lite, så var det 14 dager til der den var helt ekstrem, og når har jeg hatt nye 14dager med lite/ingen Leamus. Går bare å venter på at det skal ta av igjen. Noen dager kjenner jeg det dunker mer enn andre, men er enn så lenge mild. Og den er på samme plass.