Det å si hvordan det opplevdes for deg, er noe du burde ha lov til å gjøre, uten at det blir en krangel, men jeg vet jo heller ikke hvordan vennene dine vil reagere på det. Det er noe med at du har rett til å ha dine følelser, og de har rett til å ha sine følelser, og hvis man er venner, så må man kunne få si det, tenker jeg, at man må kunne tåle å høre hvordan det var for den andre. Du kan jo si det at du unner dem å få være med andre også, men at du er lei deg og såret fordi dere hadde planlagt å være sammen med 17. mai, fordi du hadde gledet deg til det og hadde lyst å være med dem.
Jeg mener at vennskap skal kunne tåle det, at venninnene de kan ha godt av å høre det og at selv om det kanskje blir litt dårlig stemning først, kanskje går de i forsvar fordi de har dårlig samvittighet osv., men at det vil gå seg til etter hvert. Dessuten, hva er alternativet, at du skal måtte bære og gjemme det inni deg? Jeg tror vi har blitt for redde for å krangle og får å la ting få komme ut, slik at det føles ut som vi gjør noe galt med en gang vi gjør det, fordi det alltid skal være god stemning og vi alltid skal gjøre det “riktige”. Jeg syns det da er mye bedre og riktigere for vennskapet deres om du faktisk forteller dem om hvordan det er for deg og hvordan du opplevde det, og som “alle” sier, så er det hvis du går du ut fra deg selv, og forteller hvordan du opplevde det, og ikke sier at de andre har gjort noe galt, så gjør du ting riktig. Jeg syns da personlig at det må være lov å gjøre gale ting, men også si at andre har gjort noe galt, og la dem ta ansvar for det. Men det er nå så.
Jeg tror ikke at det vil være bra for vennskapet deres om du må bite dette inni deg og om du ikke sier ifra om dette. For hva med neste gang? De kan jo tenke at det de har gjort da ikke var noe galt, eller at det ikke gikk noe utover deg, slik at de kan tenke at det kan være greit å gjøre igjen en annen gang, og da vil det jo bare bygge seg opp i deg. Og da kan det bli mye verre å slippe det ut da, eller at du selv til slutt ikke orker å være venner med dem uten å ha en god forklaring til dem hvorfor det er slik.
Jeg tror at å gi folk slike tilbakemeldinger med en gang, er det beste du kan gjøre både for deg selv og for andre. Jeg skulle selv ønske jeg hadde vært bedre på det tidligere, og tror at jeg hadde sluppet unna mye drama hvis jeg hadde gjort det. Eller iallfall stått mer opp for meg selv og følt meg bedre om meg selv pga. det. For om de ikke hadde tatt det imot godt, så hadde jeg da iallfall fått sagt ifra hvordan det var for meg, og så kunne blitt ferdig med det på den måten. Tror jeg da.
Det er noe med at man har grenser for seg selv også, og sette grenser for seg selv, om hva som er greit for en eller ikke, og kjenne når de grensene har blitt trøkket over. Og det at du kjenner at dette føles galt ut for deg, er en bra ting å kjenne på, og si ifra til dem om.
Jeg har innsett for ikke så lenge siden, at jeg har blitt opplært til å ikke si til andre når de gjorde noe som gjorde meg vondt, fordi det da ville kunne gjøre vondt for dem å høre det, fordi de vil få dårlig samvittighet eller noe sånt, og jeg har begynt å tenke på hvor galt det egentlig er å tenke slik. For det første, så tenker jeg at folk har godt av å høre det hvis de har gjort noe galt mot andre, slik at de kan gjøre ting annerledes i fremtiden, hvis de ønsker det, eller ta ansvar for det de har gjort, dessuten kjenner jeg at hvis man ikke sier ifra om slik, eller kan gjøre det, så blir det jo den som har opplevd at noen gjorde noe vondt mot en, som må ta konsekvensene av det og ansvaret for det. Og det tenker jeg blir helt galt. Det blir det slik at istedenfor at folk lærer å ta ansvar for det når de har gjort noe mot andre som gjorde dem vondt, så er de som har blitt gjort vondt, som går rundt og er redd for at noen andre skal gjøre dem vondt, og liksom må gå og passe seg for det. Og det blir så feil.
Folk gjør da feil, så man trenger ikke å gjøre for mye ut av hva de andre har gjort og at de har gjort noe feil, så lenge man får lov til å si hvordan det opplevdes for en selv. Og det er noe man ikke skulle måtte forsvare, for det er din opplevelse. Kanskje vil de andre ikke ta hensyn til det, eller bry seg om det, men det vil også si noe om hva slags venner de er og om de faktisk bryr seg om en. Om de får dårlig samvittighet eller går i forsvar, så handler det om deres følelser, og de har også lov til å fortelle om dem, men de har ikke lov til å få deg til å føle at dine følelser og din opplevelse der feil, for det er slik det var for deg og slik du opplevde det, og det er noe du i en trygg relasjon skal kunne ha lov til å si.
Du har ikke ansvaret for hvordan de vil reagere på at du sier ifra om dette, det er det de som har et ansvar for, og kanskje syns de er vanskelig, men det er noe de selv må kjenne på og finne ut av hvorfor de da eventuelt vil syns det er så vanskelig å høre.
Slik jeg oppfatter det du har skrevet, så er det til nå bare de som har hatt lov til å fortelle hvordan de følte om ting, eller opplevde eller tenkte om det, og at du ikke har fått gjort det samme, eller gjort det samme.
Det hadde jo selvsagt vært mye finere og enklere hvis venninnene dine hadde forstått av seg selv at det ville såre deg om de endret avtalen dere hadde, eller hvis de hadde inkludert deg i den feiringen hos de andre. Og jeg syns de skulle ha forstått det, men det gjorde de det ikke, og da trenger de hjelp av deg til å forstå det og lære at det er sårende når noen gjør noe slik. Slik at de også kan få muligheten til å lære det og gjøre ting annerledes neste gang.
Har du noe rundt deg du har snakket om dette, som også kan støtte deg i at du har rett til å ha dem opplevelsen og de følelsene rundt dette som du har? Og som kan være der for deg, hvis de reagerer på en negativ måte hvis du sier ifra?